Zdrowa ryba – nie zamieniaj jej w truciznę!

Ryba jest zdrowa. Nie zamieniaj jej w truciznę!

Wartość odżywcza ryby

Ryby to źródło pełnowartościowego białka, witamin i składników minerałów, takich selen, jod, witamina A i D oraz witamina B12. W przypadku ryby morskich, również istotne źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych omega 3, takich jak kwas eikozapentaenowy (EPA) i dokozahekasenowy (DHA). Kwasy te wspierają rozwój układu nerwowego, działają przeciwzapalnie, profilaktycznie w stosunku do chorób układu krążenia i pełnią szereg prozdrowotnych funkcji w organizmie.

Co wpływa na wartość odżywczą?

Niestety, w obecnych czasach informacje dotyczące wartości odżywczej oraz zdrowotnej ryb są nadużywane. Często słyszymy lub czytamy, że ryby należy jeść 2 razy w tygodniu. Oczywiście ta informacja jest zgodna z zaleceniami, jednak dotyczy głównie ryb świeżych morskich lub słodko wodnych wolno żyjących.

Podczas gdy na rynku mamy dostępne głównie ryby hodowlane, o niższej zawartości witamin, składników mineralnych i przed wszystkim omega 3! Dodatkowo, długotrwała obróbka w trakcie smażenia powoduje, że nienasycone kwasy tłuszczowe ulegają utlenianiu tworząc szkodliwe formy trans.  Niestety, w związku z zanieczyszczeniami metalami ciężkimi w naturalnym środowisku ryb, śladowe ilości tych metali mogą również znajdować się w również w nich. Sposobem na to może być rotowanie różnych rodzajów ryb oraz wybieranie młodych okazów.

Wigilijne potrawy z ryb – co warto wiedzieć

Ryby są niskokaloryczne, a ich białko łatwostrawne. Wiele jednak zależy od przygotowania! Podstawowym błędem w przygotowaniu ryby jest jej panierowanie w mące, bułce oraz długie smażenie. Nie należy smażyć ryby na oleju lnianym czy słonecznikowym ze względu na niską trwałość nienasyconych kwasów tłuszczowych tych tłuszczy. Dobrym rozwiązaniem natomiast będzie:

  • przygotowanie ryby bez panierki, pieczonej 15-20min w piekarniku
  • krótkotrwałe grillowanie ryby
  • gotowanie ryby
  • podawanie jej w galarecie.

Zdrowym i dobrym wyborem są potrawy, takie jak:

  • ryba po grecku – w tym celu dobrze jest wybrać rybę taką jak dorsz czy miruna
  • śledzie z imbirem i miodem, w oleju lnianym*, oliwie z cebulką
  • ryba pieczona lub grillowana, taka jak łosoś, dorsz z przyprawami
  • ryba w galarecie z warzywami
  • karp pieczony w piekarniku lub w galarecie

*śledź – pamiętajcie, że śledź zawiera duże ilości sodu. Nie jest wskazany dla osób na diecie niskosodowej i dla osób z nadciśnieniem. W celu redukcji sodu, można uprzednio namoczyć kilkukrotnie śledzie w wodzie.

*w przypadku stosowania oleju lnianego należy go jak najszybciej skonsumować po otwarciu i dodaniu do potrawy. W innym przypadku nienasycone kwasy tłuszczowe szybko się utleniają.

Kupowanie świeżej ryby – na co zwrócić uwagę?

  1. Oczy klarowne, nie mętne, lekko spłaszczone
  2. Skóra o gładkiej, połyskliwej barwie, bez przebarwień, brak plam
  3. Czerwono-różowy kolor skrzeli
  4. Sprężyste, elastyczne mięśnie, po naciśnięciu powracają do poprzedniego stanu
  5. Swoisty zapach

Pamiętaj, że mycie ryb przyspiesza ich psucie! Zacznij ją przygotowywać jak najkrócej przed podaniem.

Ryba mrożona

Uwaga na glazurę! Handlowcy często stosują glazurę przy mrożeniu ryb, aby mięso się nie wysuszyło. Zwiększa, to jego wagę, przez co płaci się więcej – za wodę… Dodatkowo mięso ryby traci na wartości odżywczej i smaku, stając się bardziej wodniste. Warto pytać o to sprzedawców!

Z okazji Świąt i w ramach akcji Podaruj Zdrowie mamy dla Ciebie również rabat 15% na VOUCHER Świąteczny! Pamiętaj, najlepsze co możesz podarować to zdrowie!

Więcej informacji na temat profilu żywienia znajdziesz tutaj.

*Źródło grafiki: Pinterest

Edukacja Żywieniowa

Edukacja Żywieniowa

Chętnie dzielimy się naszą wiedzą i doświadczeniem ze wszystkimi, którzy chcą wiedzieć więcej o zdrowym odżywianiu. Zależy nam na zwiększaniu świadomości żywieniowej, by dokonywać zdrowych wyborów każdego dnia.
Edukacja Żywieniowa
0 replies

Dodaj komentarz

Podziel się swoim komentarzem
Możesz tu podzielić się swoja opinia o Edukacji Żywieniowej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *