(Wy)kiełkuj swoje zdrowie!

O tym dlaczego warto uprawiać regularnie kiełki i jaki ma to wpływ na zdrowie, możesz  przekonać się sam w bardzo prosty sposób. Wystarczy tylko trochę chęci, pomysłu i chwila poświęconego czasu.

Szacunek do natury.

Na kiełkujących nasionach można zrozumieć fenomen odradzającej się natury. Wystarczy odpowiednie naczynie, nasiona, woda i przez trzy kolejne dni możesz podziwiać to niesamowite zjawisko narodzin natury. Przyroda odradza się w cyklu, którego my ludzie jesteśmy częścią. Teraz po okresie jesieni i zimy warto wzmocnić swój organizm i dostarczyć mu właściwych wartości odżywczych właśnie pochodzących ze świeżych kiełków.

Jak to zrobić?

Wystarczy słoik z dziurkami, płaski talerz lub jak wolisz możesz kupić profesjonalne gotowe naczynie do kiełkowania roślin. Ważne o czym należy pamiętać przy wysiewie to właściwe dbanie o nasiona i regularne nawet do trzech razy dzienne płukanie i nawadnianie.

Nasiona wystarczy wysypać na płaskie przesiąkliwe podłoże wyłożone gazą lub watą, następnie nasiona należy podlać wodą i zapewnić by prawidłowo wchłaniały wodę. Nadmiar wody powinien mieć swobodny odpływ co pozwoli uniknąć zepsuciu czy zgniciu nasiona. Kiełkujące nasiona nie wymagają nasłonecznienia, wystarczy je postawić w jasnym miejscu ale nie bezpośrednio na słońcu. Po trzech, czterech dniach regularnego nawadniania, kiełki są gotowe do spożycia.

Co zyskuje?

Świeże kiełki zbóż, roślin strączkowych i warzyw mają wyjątkowo dużo skoncentrowanych wartości odżywczych. Zmiany w kiełkujących ziarnach następują szybko, zawartość witamin wzrasta wielokrotnie w ciągu kilku dni. Zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe, całe bogactwo enzymów, mikro i makro elementów, a także węglowodanów i białek w wyjątkowo łatwo dla naszych organizmów przyswajalnej postaci. Spożywając regularnie kiełki szczególnie teraz w okresie przesilenia, zwiększysz odporność swojego organizmu i uzupełnisz niedobory witamin i składników mineralnych po zimie.

Kiełki słonecznika czy lucerny dostarczą ci sporą dawkę przyswajalnego żelaza, kiełki brokułu oprócz wielu witamin zawierają sulforafan – substancję przeciwnowotworową, której stężenie w kiełku jest 20-30 razy większe niż w samym brokule. Młode kiełki soczewicy zawierają kwas foliowy o działaniu krwiotwórczym, polecane są szczególnie tym, którzy nie tolerują preparatów żelaza.  Warto też wiedzieć, że kiełki rzodkiewki hamują wszelkiego rodzaju proces rozwojowy bakterii i grzybów pleśniowych, warto z tego powodu dodawać je przy wysiewie innych kiełków kilka nasion tej pożytecznej roślinki wystarczy, by uniknąć pleśnienia.

Z czego można wychodować kiełki?

Lista nasion, z których można hodować kiełki to: rzeżucha, słonecznik, brokuł, lucerna, groch włoski, fasola złota, gorczyca, chrzan, soja, pszenica, słonecznik, rzeżucha, rzodkiewka, burak, siemię lniane, soczewica,

Kiełki możemy spożywać w surówkach, koktajlach, na kanapkach. Możesz je mieszać z twarożkiem, jajami na twardo, masłem. Dodawać do zup, sosów, posypywać nimi ryż, ziemniaki i makaron.

Dodatkowa ciekawostka czy wiesz, że wodę z kiełków możesz użyć do podlewania kwiatów? Tak! znajduje się w niej mnóstwo cennych właściwości odżywczych.

Jedz kiełki na zdrowie!

Źródło grafik: pinterest.com 

Sylwia Górzna

Sylwia Górzna

Właściciel projektu / Redaktor at Edukacja Żywieniowa.PL
Doradca corporate wellness i Edukator Żywieniowy, ukończyła kursy i szkolenia związane z żywieniem człowieka. Opracowała wiele własnych nowatorskich sposobów planowania i organizowania codziennego żywienia oraz przygotowywania zbilansowanych posiłków dla siebie i całej rodziny każdego dnia.
Dla niej jako trenerki zdrowego stylu życia, najważniejsze stało się promowanie idei świadomego odżywiania oraz w jaki sposób to, co jemy, ma wpływ na zdrowie, wygląd i codzienne samopoczucie.

Zamów konsultację z Sylwią
Sylwia Górzna
0 replies

Dodaj komentarz

Podziel się swoim komentarzem
Możesz tu podzielić się swoja opinia o Edukacji Żywieniowej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *