Witamina D – wpływ na organizm

Wczorajszy webinar dotyczył odporności, a dzisiaj kontynuujemy ten temat zgłębiając wszechstronną rolę witaminy D w naszym organizmie.

Większości z nas składnik ten kojarzy się przede wszystkim z jego wpływem na funkcjonowanie układu kostnego, w tym na rozwój i mineralizację tkanki kostnej. I oczywiście jest to prawda! Jednak z badań wynika, że znaczenie witaminy D jest zdecydowanie większe i sięga także innych narządów. Wszystko za sprawą odkrycia receptora witaminy D, który znajduje się w różnych rodzajach komórek. Za jego pomocą witamina D oddziałuje na komórki bardzo wielu tkanek!

A zatem najważniejsze pytanie: w których komórkach znaleziono receptor witaminy D? Jestem pewna, że nie spodziewacie się tak dużej ilości miejsc i rozbieżności w lokalizacji tych receptorów w swoim ciele. Oto lista:

Układ odpornościowy

A dokładniej aktywowane limfocyty T i B,  neutrofile,  makrofagi i komórki dendrytyczne. Witamina D odgrywa tutaj rolę regulatora odpowiedzi immunologicznej, czyli mówiąc krótko i troszkę prościej – stymuluje naszą odporność i wspomaga walkę z bakteriami. Dlatego składnik ten jest szczególnie cenny w okresie jesienno-zimowym, a jego poziom w organizmie może zadecydować o tym, czy nie trafimy pod kołdrę z termometrem pod pachą.

Układ nerwowy

Dostrzeżono związek pomiędzy zawartością witaminy D w organizmie, a występowaniem zaburzeń kognitywnych, choroby Alzheimera oraz stwardnienia rozsianego. Przeprowadzone badania pozwoliły stwierdzić, że przy niedoborach omawianego dzisiaj składnika częściej pojawiają się wspomniane schorzenia. Co więcej, witamina D wykazuje pozytywne działanie we wczesnym etapie demencji starczej.

Układ sercowo-naczyniowy

Jak się okazuje, witamina D ma również wpływ na ciśnienie tętnicze oraz kurczliwość serca. Odpowiednia podaż chroni przed nadciśnieniem oraz chorobami serca. Warto poświęcić temu szczególną uwagę, gdyż badanie NATPOL 2011 przyniosło bardzo niepokojące dane. Wynika z nich, że aż 32% Polaków cierpi na nadciśnienie tętnicze, w tym aż 30% nie zdaje sobie z tego sprawy. Przyczyna zdumiewa i jednocześnie przeraża swoją prostotą – otóż prawie 40% dorosłych Polaków nie zna wartości własnego ciśnienia krwi. Może warto zatem sięgnąć po ciśnieniomierz – chociażby teraz!

Trzustka

Witamina D zwiększa syntezę insuliny, dzięki czemu wiele badań donosi o hamującym wpływie tego składnika na rozwój cukrzycy obu typów – 1 i 2.

Działanie przeciwnowotworowe

To dopiero jest niesamowite! Pozwolę sobie przytoczyć tutaj fragmenty artykułu: „Udowodniono, że kalcytriol* zmniejsza namnażanie się zarówno komórek prawidłowych, jak i nowotworowych oraz przyczynia się do ich ostatecznego różnicowania. W przypadku niskich stężeń witaminy D, zwłaszcza u osób zamieszkujących strefę klimatyczną powyżej 35 stopnia szerokości geograficznej, obserwuje się zwiększoną (nawet o 50%) zachorowalność na nowotwory jelita grubego, trzustki, prostaty, piersi, jajnika i niektóre postacie białaczek.”

*aktywna postać witaminy D3

Solidnych argumentów przemawiających za dbaniem witaminę D jest, jak widać, dużo. Pytanie jednak od czego zacząć? Najlepiej od badań stężenia witaminy D w organizmie, bo to na jego podstawie ustalana jest zalecana dawka. Czyli jak zawsze w przypadku żywienia – indywidualnie znaczy najlepiej dla naszego zdrowia.

O tym, jakie składniki wybierać i jak wzmocnić swój organizm na jesień i zimę, możesz dowiedzieć się z naszego webinaru Zadbaj o odporność na jesień i zimę. Co jeść, aby wzmocnić swój organizm. Nagranie możesz obejrzeć tutaj.

Zapraszamy Cię również do naszej Grupy Żywieniowego Wsparcia, gdzie będziesz mieć dostęp do dodatkowych materiałów i poradnika Co jeść, aby wzmocnić odporność (PDF znajdziesz w plikach grupy).

baner-grupa*Źródło grafiki: Pinterest

Edukacja Żywieniowa
0 replies

Dodaj komentarz

Podziel się swoim komentarzem
Możesz tu podzielić się swoja opinia o Edukacji Żywieniowej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *