Wegańskie Święta

Tradycyjna kolacja wigilijna z punktu widzenia osób na diecie eliminacyjnej – weganie

Wigilijna kolacja, wielkanocne śniadania oraz spotkania rodzinne i towarzyskie prawie zawsze wiążą się z dyskomfortem dla osób na dietach eliminacyjnych. Nie tylko tytułowych wegan, ale także alergików, osób chorych na celiakię, mających nietolerancje pokarmowe… Ale także pacjentów stosujących diety specjalne, czyli większości chorych gastroenterologii, onkologii, diabetologii… Wliczając niejadków, w tym większość dzieci…

Tak naprawdę, uwzględniając indywidualne preferencje żywieniowe wszystkich wigilijnych gości, jak przystało na dobrego gospodarza, można popaść w żywieniowy chaos i bezradność wobec morza potrzeb.

Czy naprawdę na wigilijnym stole nic nie jest wegańskie?

Dla wegetarian Wigilia nie stanowi żadnego problemu, dla wegan tak naprawdę też niekoniecznie znaczny. Eliminacja ryb, jaj, mleka i produktów mlecznych, masła oraz mięsa (które od niedawna wróciło na polskie stoły, w niektórych regionach Polski wigilijna kolacja wciąż jest zwyczajowo jarska), zostawia kilka tradycyjnych świątecznych propozycji. Są to m.in. kapusta z grzybami, kapusta z grochem, barszcz czerwony czysty, kompot z suszonych owoców czy kutia. Wiele dań można lekko zmodyfikować, będąc przychylnym roślinożercom. Uszka i pierogi mogą być wegańskie (wykorzystując nieco odmienny przepis na ciasto), pasztety mięsne wystarczy zamienić na warzywne odpowiedniki na bazie suchych nasion roślin strączkowych (m.in. soja, ciecierzyca, soczewica, fasola) oraz surówki i sałatki (uwzględniając odmienny dressing – bez majonezu, jogurtu naturalnego i śmietany).

Co nowego?

Dania wegańskie przede wszystkim obfitują w suche nasiona roślin strączkowych, fermentowane produkty sojowe (m.in. tofu, tempeh), orzechy i nasiona, a przede wszystkim jest w nich ogromna ilość warzyw i owoców. Brzmi pysznie i zdrowo! Dania wegańskie cechuje znacznie większa rozmaitość połączeń smakowych niż w tradycyjnej diecie. Można powitać na stole kotleciki jaglane, surówki z owocami i orzechami czy kaszotto. W kwestii wypieków królują tofurniki i ciasta czekoladowe (brownie, na bazie fasoli lub buraków).

Co można zyskać, przyjmując na kolację weganina?

  • innowacje – większość wegan gotuje samodzielnie swoje potrawy. Dużo eksperymentuje, najczęściej też dobrze przyprawia. Brak masła, śmietany, wywarów mięsnych, itp., warunkuje skierowanie swojej uwagi ku całemu spektrum świeżych i suszonych przypraw.
  • zdrowsze potrawy – posiłki są w dużej mierze bardziej łatwostrawne. Ewentualnie dania zawierające suche nasiona roślin strączkowych mogą być ciężkostrawne i wzdymające, tylko czy bardziej niż potrawy oparte na produktach pochodzenia zwierzęcego o wysokiej zawartości tłuszczu? Dostarczają wysokiej ilości błonnika pokarmowego, fitozwiązków (m.in. polifenoli i antocyjanów o właściwościach antyoksydacyjnych), witamin, i składników mineralnych, poza tym cechują się na ogół niską zawartością nasyconych kwasów tłuszczowych i brakiem cholesterolu. Potrawy cechują niższą wartością energetyczną, a wyższą gęstością odżywczą.
  • właściwy dobór produktów – weganie często korzystają jednocześnie z produktów mało przetworzonych. A to niska zawartość kwasów tłuszczowych trans i nasyconych, sacharozy, syropu glukozowo-fruktozowego i innych niekoniecznie zdrowych dodatków, których obecność zwiększa ryzyko otyłości, zespołu metabolicznego cukrzycy typu 2, dny moczanowej i chorób sercowo-naczyniowych).

Czyżby pojawienie się na stole wigilijnym potraw bez produktów pochodzenia zwierzęcego, jak i innowacyjnych jest bezczeszczeniem świątecznej tradycji!?

Wiele osób mocno trzyma się tradycji i zwyczajów wigilijnych, wszak Święta i tradycja to pojęcia nierozłączne. Ludzie są tak różnorodni osobowościowo, teraz również wielokulturowo, dlatego wszelkie odgradzanie się od rzeczy nowych jest krótkowzroczne. Podstawą spotkań świątecznych, poza całą otoczką zakupów, gotowania, ozdabiania itd., są spotkania w gronie rodzinnym, czy przyjacielskim, na które w codziennym pośpiechu brakuje czasu. Wszelka otwartość, elastyczność, tolerancja i empatia ułatwią te stosunki, w tym wzajemną komunikację (nie tylko w kwestii jedzenia). Z kolei wymiana swoich doświadczeń i zwyczajów pochodzących z innych kultur, a także potraw charakterystycznych dla indywidualnych diet i preferencji pozwoli uzyskać bliższe wzajemne poznanie i umocnienie więzi rodzinnych oraz przyjacielskich, a przede wszystkim stworzy możliwość poznania prawdziwej magii Świąt.

Z okazji Świąt i w ramach akcji Podaruj Zdrowie mamy dla Ciebie również rabat 15% na VOUCHER Świąteczny! Pamiętaj, najlepsze co możesz podarować to zdrowie!

Więcej informacji na temat profilu żywienia znajdziesz tutaj.

*Źródło grafiki: Pinterest

Edukacja Żywieniowa
0 replies

Dodaj komentarz

Podziel się swoim komentarzem
Możesz tu podzielić się swoja opinia o Edukacji Żywieniowej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *