warzywa i owoce

5 sposobów, na 5 porcji warzyw i owoców każdego dnia dla Twojego zdrowia

Zrealizuj swój cel dziś i bądź zdrowy przez cały rok! 

Czy wiesz, że… Większość postanowień noworocznych dotyczy poprawy stanu zdrowia? Niestety, tylko 20% osób udaje się dotrzymać danego sobie słowa, a pozostałe plany… zazwyczaj nie są realizowane nawet częściowo. Kluczem do sukcesu jest wyrobienie w sobie odpowiednich, nowych nawyków tak, aby nasze poprzednie przyzwyczajenia szybko dały o sobie zapomnieć. Wtedy z pewnością nie będzie potrzeby przepisywać identycznych celów z roku na rok wciąż od nowa, tylko dlatego, że nie udało nam się konsekwentnie ich realizować.

5 sposobów na 5 porcji warzyw i owoców – w 5 posiłkach!

Nie wystarczy tylko raz zamienić słodyczy na zdrową przekąskę, ale stale każdego dnia wprowadzać pozytywne zmiany do swojej diety. Jak? Mamy dla Ciebie gotowy plan i propozycje na każdy posiłek!

Zdrowe koktajle

Koktajl pełen składników odżywczych to propozycja zarówno na leniwe śniadanie, co dla osób z ograniczonym czasem na przygotowanie posiłków, które potrzebują wyjść rano z domu jak najszybciej. Jednak zupełny brak czasu na pierwszy posiłek to tylko wymówka – możesz wstać zaledwie 10 minut wcześniej, a zyskać porcję zdrowia i poprawić witalność na cały dzień. Takie śniadanie pomoże również zwiększyć wydajność w pracy i ograniczyć uczucie zmęczenia. Jak zbilansować koktajl pełen zdrowia możesz przeczytać tutaj – wystarczą tylko trzy elementy.

Chrupiące przekąski

Na drugie śniadanie, zwłaszcza gdy aż kuszą nas chrupiące ciasteczka czy cukierki, a do obiadu jeszcze daleko, proponujemy zdrowe chrupacze, na przykład chipsy z suszonego jabłka, buraka lub marchewki. Niewiele kalorii, a za to dodatkowe witaminy i składniki mineralne oraz fantastyczny smak – szczególnie z dodatkiem przypraw, takich jak cynamon czy słodka papryka. Zdrowe chrupiące przekąski możesz przygotować też w domu, najlepiej tak, aby zachować jak najwięcej wartości odżywczych w suszonych produktach, pomoże Ci na przykład domowy dehydrylator. Wystarczy wygospodarować trochę czasu raz w tygodniu, żeby przygotować przekąski na kilka dni. To tanie i zdrowe rozwiązanie, a przy okazji wiesz co jesz!

Rozgrzewające zupy

Zdrowa zupa krem pozostawia uczucie sytości na dłużej niż klasyczny obiad, a dodatkowo możesz przygotować ją w blenderze. Zachęcamy do własnych kompozycji smaków! Doskonałe także na zimowe miesiące będą na przykład zupa pomidorowo-paprykowa, popularny krem z gruszki i pietruszki czy krem z buraka z pieczonymi jabłkami. Pycha!

Soki o super właściwościach

Aby dodać sobie energii również późnym popołudniem proponujemy szklankę świeżo wyciskanego soku. Dodatkowo, wypicie zaledwie jednej szklanki soku pomoże nam w walce z bólami głowy, znużeniem i spadkiem nastroju. Wszystko dzięki poprawie nawodnienia, które zwłaszcza w drugiej części dnia często jest niewystarczające. Dla kogo soki są szczególnie polecane i po jakie warzywa sięgać, aby w pełni skorzystać z ich niezwykłych właściwości przeczytasz w tym wyczerpującym artykule.

Sycące sałatki

Wieczorem, po powrocie z pracy, często nie mamy już ochoty gotować, częściej sięgamy więc po wysoko przetworzone przekąski i dania na wynos. Spróbuj więc dania bez gotowania, na przykład zbilansowanej sałatki. Twoje ulubione warzywa, łyżka orzechów, nasion lub pestek, odrobina oleju – i gotowe! Możesz modyfikować przepisy, korzystając z warzyw surowych i gotowanych, a nawet dodając do nich również owoce czy nasiona roślin strączkowych. Przykłady zdrowych sałatek znajdziesz na przykład tutaj i tutaj.

Jak widzisz, zdrowy jadłospis i realizacja noworocznych postanowień wcale nie muszą być trudne! Wymagają jednak odpowiedniego przygotowania, planu, a niekiedy także urządzeń, które ułatwiają  nam codzienne zdrowe żywienie. Zacznij zmiany już dziś, a pozytywne efekty szybko Cię zaskoczą – powodzenia!

Magdalena Kopała

Autor artykułów at Edukacja Żywieniowa.PL
Dietetyk Kliniczny, absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Aby lepiej rozumieć potrzeby pacjentów i efektywniej pomagać w zmianie nawyków, ukończyła studia i szkolenia uzupełniające z zakresu pedagogiki, coachingu i pomocy psychologicznej.

Zamów konsultację z Magdaleną
Magdalena Kopała
0 replies

Dodaj komentarz

Podziel się swoim komentarzem
Możesz tu podzielić się swoja opinia o Edukacji Żywieniowej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *