Jak ustrzec się przed udarem mózgu?

Udar mózgu to trzecia z najczęstszych przyczyn śmierci, a także główny powód niesprawności u osób powyżej 40 roku życia. W Polsce co roku na udar zapada ok. 60-70 tysięcy osób, a ok. 30 tysięcy z nich umiera. 10 maja obchodzony jest Europejski Dzień Profilaktyki Udarowej, który ma na celu podnoszenie świadomości ryzyka udaru mózgu oraz jak to ryzyko ograniczyć.

Objawy

Do udaru dochodzi wtedy, gdy naczynia krwionośne doprowadzające tlen i substancje odżywcze do mózgu zostają zablokowane przez skrzep krwi lub następuje ich uszkodzenie, co prowadzi do jego obumierania wskutek odcięcia od dopływu tlenu. Wyróżniamy udar niedokrwienny, którego wywołuje zamknięcie naczynia krwionośnego (u ok. 80% przypadków). Drugi rodzaj to udar krwotoczny (wylew) wywołany uszkodzeniem ściany naczynia krwionośnego i wydostaniem się krwi do mózgu. Ryzyko udaru zwiększa się znacznie po przekroczeniu 55. roku życia

Najczęściej u chorego można zaobserwować: asymetrię twarzy (np. opadanie kącika ust), brak siły i kontroli nad kończynami, zaburzenia mowy czy widzenia, utrata równowagi, zawroty głowy, silny ból głowy.

Jak zapobiegać?

Jak się okazuje, udarom można skutecznie zapobiegać. Należy zmienić styl życia, zadbać o zdrowe odżywianie, zrezygnować z nadużywania alkoholu i palenia papierosów. Poza tym należy odpowiednio wcześnie zacząć leczenie nadciśnienia tętniczego, migotania przedsionków, wysokiego poziomu cholesterolu, cukrzycy czy nadwagi. Na niektóre czynniki nie mamy wpływu. Należą do nich: wiek, płeć, czynniki genetyczne, przebyty wcześniej udar lub przemijający atak niedokrwienny (tzw. „mały udar”).

Dieta dobra dla serca

Aktywność fizyczna łącznie z dobrze zbilansowaną dietą wzmocnią układ krążenia. Ruch jest wskazany codziennie, nawet przez 30-45 minut. Dieta powinna być bogata w świeże owoce i warzywa, które zawierają witaminy i minerały wspomagające pracę układu krwionośnego i zapobiegają odkładaniu się złego cholesterolu w tętnicach. W diecie bardzo ważny jest dobór tłuszczów. Warto sięgać po te, które mają najmniej nasyconych kwasów tłuszczowych (SFA), a dużo wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (PUFA), szczególnie z rodziny omega 3. Do menu zaleca się włączyć chude mięso np. królik, kurczak, indyk i chude ryby np. dorsz, lin, mintaj, sandacz, szczupak.

Dieta powinna być bogata w błonnik, który znajdziemy w  m.in. w  pieczywie razowym (żytni pełnoziarnisty), płatkach owsianych, żytnich, jęczmiennych, gryczanych. Warto także sięgać po brązowy ryż, kasze gruboziarniste: gryczana, jęczmienna, pęczak; makaron (ugotowany na pół twardo al. dente). Błonnik zawierają również owoce i warzywa, zwłaszcza strączkowe. Należy także ograniczyć cukier obecny w napojach, sokach oraz różnych słodyczach, które zawierają też nasycone kwasy tłuszczowe i izomery trans.

Nie powinno się też dosalać potraw, a przyrządzając je nie nadużywać soli, np. nie dodawać jej do gotowania kaszy jeśli podajemy ją z sosem, gdyż sos jest słony. Sól możemy zastąpić innymi przyprawami oraz ziołami: estragon, bazylia, imbir, tymianek, majeranek. Należy również unikać alkoholu. Jeśli zaś pacjent spożywa, nie powinien przekraczać dawki uznanej za bezpieczną dla zdrowej osoby – dla mężczyzny 20g czystego alkoholu etylowego dziennie, a dla kobiety – 10g  kieliszek (25 ml) wódki lub koniaku, 1 lampka (100 ml) wina lub szklanka (250 ml ). Do picia zaleca się herbatki ziołowe i owocowe, wodę niegazowaną, herbatę, najlepiej zieloną oraz kawę zbożową.

Źródło: http://stopudarom.pl/

Potrzebujesz wsparcia w tym temacie, zapraszam do konsultacji.

Edukacja Żywieniowa
0 replies

Dodaj komentarz

Podziel się swoim komentarzem
Możesz tu podzielić się swoja opinia o Edukacji Żywieniowej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *