Czy dieta ma wpływ na trądzik?

Trądzik pospolity (Acne vulgaris) jest chorobą na tle zapalnym, która w jakimś etapie życia dotknęła większości z nas. Cierpią na nią przede wszystkim osoby w wieku dojrzewania, często mija wraz ze zmianami hormonalnymi charakterystycznymi dla tego okresie.

Powikłania trądziku nie zagrażają bezpośrednio życiu czy zdrowiu pacjentów. Często jednak prowadzą do obniżonej samooceny, a przez to do problemów psychologicznych.

Wśród przyczyn trądziku pospolitego najistotniejsze wydają się być czynniki genetyczne, nadmierne wydzielanie łoju, rogowacenie skóry, przerost bakterii Propionibacterium acnes, zaburzenia hormonalne, niektóre leki i  kosmetyki, ale również czynniki środowiskowe takie jak palenie tytoniu i źle zbilansowana dieta. Leczenie trądziku powinno opierać się na prawidłowej pielęgnacji i odpowiednio dobranej farmakoterapii oraz zdrowym stylu życia.

Dieta może mieć wpływ na stan naszej cery przez  oddziaływanie na procesy zapalne, gospodarkę hormonalną i skład wydzielanego łoju.

Indeks glikemiczny

Najlepiej poznanym elementem diety pomagającej w walce z trądzikiem jest niski indeks glikemiczny. Jest to wskaźnik, który obrazuje jak po spożyciu danego produktu spożywczego wzrasta stężenie glukozy we krwi, im jest on wyższy tym stężenie glukozy podnosi się gwałtowniej. Produkty  o wysokim indeksie glikemicznym prowadzą do wzrostu insulinoopornego czynnika IGF1, który przez zwiększenie ilości androgenów, może prowadzić do nadmiernego wydzielania łoju. Ponadto diety charakteryzujące się wyższym indeksem glikemicznym mają większy potencjał prozapalny. W związku z tym, osoby z tendencją do trądziku powinny unikać słodyczy, słodzonych napojów, soków i białej mąki.

Mleko

Często wymienianym składnikiem wpływającym niekorzystnie na stan naszej cery jest mleko. Liczne badania potwierdzają jego negatywny wpływ na rozwój trądziku, szczególnie w przypadku mleka odłuszczonego. Białka mleka podobnie jak ww. produkty o wysokim indeksie glikemicznym mają zdolność do podwyższania IGF1. Zatem warto w diecie „antytrądzikowej” unikać odłuszczonych produktów mlecznych, a szczególnie odżywek białkowych na bazie serwatki.

Cynk

Cynk jest składnikiem mineralnym, który powszechnie występuje w suplementach dedykowanych osobom borykającym się z trądzikiem.  Jest to związanie z bakteriostatycznym działaniem na Propionibacterium acnes.

Badania wskazują, że osoby z trądzikiem mają niższy poziom tego składnika. Warto w takim przypadku włączyć do diety produkty bogate w cynk, takie jak: pestki dyni i słonecznika, rośliny strączkowe oraz produkty pełnoziarniste.

Czekolada

Wpływ czekolady na powstawanie trądziku nie został wyjaśniony. Badania nie potwierdzają jednoznacznie negatywnego wpływu tego produktu na stan cery. Warto zaznaczyć, że czekolada bardzo często jest składnikiem produktów zawierających cukier i mleko, przez co działa niekorzystnie. Gorzka czekolada będąca źródłem przeciwzapalnym polifenoli w niedużych ilościach może być wartościowym składnikiem diety.

Witamina D

Witamina D jest witaminą rozpuszczalną w tłuszczach, kojarzoną przede wszystkim z prawidłowym funkcjonowaniem układu kostnego. Badania wykazały, że może mieć ona również wpływ na trądzik poprzez zmniejszenie wydzielanego przez gruczoły łojowe sebum. Witaminę D w okresie letnim najlepiej pozyskiwać dzięki syntezie skórnej przy ekspozycji słonecznej. W okresie jesienno-zimowym gdy promieniowanie słoneczne w naszej strefie geograficznej jest niewystarczające warto włączyć suplementacje.

Odpowiednio dobrana dietoterapia ma wpływ na stan naszej cery. W leczeniu trądziku warto opierać się na produktach o niskim indeksie glikemicznym, unikać słodyczy oraz odłuszczonych produktów mlecznych, a w okresie jesienno-zimowym włączyć suplementacje witaminy D.

Chorujesz na trądzik? Potrzebujesz wsparcia dietetycznego i indywidualnego jadłospisu?

Skorzystaj z naszych konsultacji on-line link zakupu znajdziesz TU

Bibliografia:

Szepietowski J, Kapińska-Mrowiecka M, Kaszuba A, i in. Trądzik zwyczajny: Patogeneza i leczenie. Konsensus Polskiego Towarzystwa Dermatologicznego

Dawidziak J., Balcerkiewicz M.: Dieta jako uzupełnienie leczenia trądziku pospolitego (Acne vulgaris)

Kamm A., Barańska-Rybak W.: Wpływ żywienia jako czynnika środowiskowego na poprawę kondycji skóry wśród dorosłych kobiet z trądzikiem pospolitym

Fiedler F, Stangl GI, Fiedler E, Taube KM. Acne and nutrition: A systematic review

Melnik B., Schmitz G.: Role of insulin, insulin‐like growth factor‐1, hyperglycaemic food and milk consumption in the pathogenesis of acne vulgaris

Lim S-K, Ha J-M, Lee Y-H.: Comparison of Vitamin D Levels in Patients with and without Acne: A Case-Control Study Combined with a Randomized Controlled Trial

Martyna Hryniuk

Martyna Hryniuk

Studentka ostatniego roku studiów magisterskich na kierunku dietetyka na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym. Ukończyła wiele szkoleń związanych z dietetyką sportową oraz kurs trenera personalnego. Pasjonatka praktycznego aspektu dietetyki, jakim jest gotowanie. W swojej kuchni udowadnia, że dieta roślinna może być łatwa w przygotowaniu i pełna smaku. Uważa, że jedzenie ma bezpośredni wpływ na zdrowie, a przez to na jakość życia.
Prywatnie miłośniczka gór wysokich i jogi.
Martyna Hryniuk

Latest posts by Martyna Hryniuk (see all)

0 replies

Dodaj komentarz

Podziel się swoim komentarzem
Możesz tu podzielić się swoja opinia o Edukacji Żywieniowej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *