Świąteczne wypieki bez pszenicy, mleka, jajek

Największe wyzwanie może być związane z wypiekami – przepisy na świąteczne wypieki często przekazywane są od pokoleń i ciężko wprowadzić w nich zmiany… Święta bez pszenicy, mleka i jajek są jednak możliwe – podpowiadamy, jak zastąpić te podstawowe składniki!

Wypieki bez pszenicy…

Zastąpienie jasnej mąki pszennej w ciastach nie jest aż takim problemem! Warto wybierać dość lekkie mąki, aby były jak najbardziej podobne do popularnej krupczatki czy tortowej.

Polecamy na przykład:

  • ryżowa
  • z amarantusa
  • z miłki abisyńskiej (teff)

Tych mąk raczej unikaj – mają inną strukturę niż mąka pszenna i ciasto może zachowywać się zupełnie inaczej:

  • z nasion roślin strączkowych (z fasoli, z grochu)
  • z orzechów (w tym migdałowa)

Mąki te wybierz raczej do typowych dietetycznych ciast lub jako dodatek, ale nie jako zastępnik mąki pszennej. Zawartość białka jest w nich wyższa niż w innych mąkach.

Wypieki bez mleka…

Mleko można zastąpić dowolnym napojem roślinnym. Pamiętaj jednak, że najbardziej zbliżony skład do mleka krowiego ma napój sojowy. Natomiast napój ryżowy, owsiany czy orkiszowy ma więcej węglowodanów, co również może wpłynąć nie tylko na smak, ale i na strukturę ciasta.

Napoje roślinne można podgrzewać, ale nie gotować!

Wypieki bez jajek…

Bez jajka ciasta tracą strukturę i nie chcą się lepić, a niektóre są wręcz niemożliwe do przygotowania. Nie będę ukrywać, że ciasta bez jajek mogą bardzo różnić się od zwykłych… Aby poradzić sobie ze świątecznym pieczeniem, warto skorzystać z kilku wskazówek:

  • wybierz ciasto, w którym jajek jest jak najmniej, wtedy struktura jego dietetycznego odpowiednika będzie najbardziej zbliżona
  • jedno jajko zastąpić można połową banana, zwłaszcza w ciastach, w których jajko spełnia funkcję lepiszcza
  • innym zastępnikiem jest zmielone siemię lniane– 2 łyżki siemienia zalej 1/5 szklanki gorącej wody i pozostaw na kilka minut do napęcznienia. Jednak łyżka takiej mieszanki to również jedno jajko
  • można wypróbować także płatki owsiane– 1 łyżkę płatków zalej 3 łyżkami gorącej wody i pozostaw na kilka minut: także uzyskujesz jedno jajko

Do niektórych przepisów można dodać również odrobinę sody lub proszku do pieczenia, aby ciasto lepiej wyrosło. Nie więcej jednak niż ¼ – ½ łyżeczki, żeby dodatkowo nie wpływała na smak.

Z okazji Świąt i w ramach akcji Podaruj Zdrowie mamy dla Ciebie również rabat 15% na VOUCHER Świąteczny! Pamiętaj, najlepsze co możesz podarować to zdrowie!

Więcej informacji na temat profilu żywienia znajdziesz tutaj.

*Źródło grafiki: Pinterest

Magdalena Kopała
0 replies

Dodaj komentarz

Podziel się swoim komentarzem
Możesz tu podzielić się swoja opinia o Edukacji Żywieniowej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *