Czy sól himalajska naprawdę jest zdrowa?

Sól himalajska – na blogach i portalach dotyczących zdrowia można przeczytać o jej niezwykłych właściwościach. Również o tym, że pomaga uzupełnić niezbędne, kluczowe dla człowieka składniki mineralne! Czy rzeczywiście jest tak zdrowa, jak często można o niej przeczytać?

Ile składników mineralnych faktycznie jest w soli himalajskiej?

„Sól himalajska zawiera 84 naturalne minerały i pierwiastki śladowe, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu”

Sól himalajska zawdzięcza swój różowy kolor obecności składników mineralnych. Jest ich na tyle dużo, że są w stanie zmienić zabarwienie soli, a nam dać wrażenie innego smaku. Jednak czy aż tyle, żeby realnie pomagać uzupełniać niedobory lub mieć inne pozytywne działanie dla zdrowia?

NIE!

„Sól himalajska ma działanie prozdrowotne, dzięki swojemu bogatemu składowi”

Uwierzcie nam, że znaleźć skład soli himalajskiej wcale nie było łatwo. Z dostępnych nam źródeł wynika, że w 1 łyżeczce soli himalajskiej, znajdziemy przykładowo:

  • od 0,89 do 20mg wapnia – norma dziennego spożycia dla dorosłego człowieka wynosi 1000mg
  • od 2,76 do 17,5mg potasu – norma dla dorosłego człowieka wynosi 4700mg
  • od 0,025 do 0,8mg magnezu – norma dla kobiet wynosi 320mg, dla mężczyzn 420mg
  • od 0,03 do 0,33mg żelaza – norma dla kobiet wynosi 18mg, dla mężczyzn 10mg

Oceńcie sami, czy sól himalajska może być dobrym źródłem składników mineralnych i w znaczący sposób uzupełniać dietę… Nawet w skali roku, bilans ten nie wychodzi zbyt… różowo;)!

Dlaczego 1 łyżeczka?

Tak jak wielu różnych składników – nasz organizm potrzebuje również sodu, jednak w określonych ilościach. Według zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia dzienna dawka soli to właśnie 1 łyżeczka, czyli około 5g. Taka ilość pozwala organizmowi prowadzić sprawny metabolizm, a jednocześnie nie stwarza ryzyka rozwoju chorób związanych z nadmiarem sodu.

Warto pamiętać, że sód czerpiemy również z żywności – ilość 5g soli obejmuje zarówno sód z produktów, jak i z dodatkowego dosalania potraw.

Czy soli himalajskiej możemy używać więcej niż zwykłej?

W kilogramie zwykłej soli znajdziemy około 400g sodu, w kilogramie soli himalajskiej – według naszych źródeł od 380 do 460g… Wydaje się więc, że na sól himalajską powinniśmy uważać tak samo, jak na każdą inną!

Warto odżywiać się świadomie, zachęcamy do sprawdzania informacji, szukania odpowiedzialnych źródeł wiedzy i samodzielnego decydowania o tym, co jest najlepsze dla Twojego zdrowia!

*Źródła: Structural Characterization of Some Table Salt Samples by XRD, ICP, FTIR and XRF Techniques, ACTA PHYSICA POLONICA A, 2012; Certificate of the Analysis of the Original Himalayan Crystal Salt, Institute of Biophysical Research, 2001; źródło grafiki: Pinterest

Edukacja Żywieniowa

Chętnie dzielimy się naszą wiedzą i doświadczeniem ze wszystkimi, którzy chcą wiedzieć więcej o zdrowym odżywianiu. Zależy nam na zwiększaniu świadomości żywieniowej, by dokonywać zdrowych wyborów każdego dnia.
Edukacja Żywieniowa
2 replies
  1. Darek
    Darek says:

    W używaniu soli himalajskiej nie chodzi o uzupełnieni składników mineralnych występujących pospolicie, jak wapń, potas, czy innych które wymieniasz i porównujesz do norm zapotrzebowania. Te składniki uzupełnia się suplementacją lub odpowiednim odżywianiem. Sól himalajska ma nam dostarczyć tzw. minerały rzadkie, wanad, stront, lit itp Sporo minerałów występujących śladowo w naszym organizmie są nam potrzebne a nie mamy skąd ich wziąć bo większość warzyw jest pędzonych sztucznymi nawozami lub ziemia jest wyjałowiona. To tak na szybko pisząc.

    Pozdrawiam
    Darek

    Odpowiedz
    • zespół EdukacjaŻywieniowa.PL
      zespół EdukacjaŻywieniowa.PL says:

      Cieszymy się, że te prawidłowości są dla Ciebie jasne, niestety bardzo często opisy tego produktu w sklepach sugerują, że ilości te są znaczne, a spożywanie soli himalajskiej w istotny sposób wpływa na gospodarkę kostną czy układ krążenia… Wybrałyśmy akurat te składniki mineralne, ponieważ można porównać je z normami żywienia człowieka. Wiele innych składników, w tym wanad, stront czy lit nie ma wyznaczonych norm spożycia, nie są również brane pod uwagę w tabelach składu i wartości odżywczej żywności, stąd niestety nie dysponujemy informacjami o potencjalnych niedoborach czy konieczności ich uzupełniania… Jeżeli dysponujesz takimi materiałami – zapraszamy do kontaktu!

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Podziel się swoim komentarzem
Możesz tu podzielić się swoja opinia o Edukacji Żywieniowej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *