Soki warzywne – super właściwości, o których na pewno nie wiesz

Soki – hit czy kit?

Jedną z podstaw zdrowego odżywiania jest zasada, aby każdego dnia zjadać pięć porcji warzyw i owoców, czyli minimum 500g. W ten sposób obniżamy ryzyko wystąpienia nowotworów i chorób układu krążenia – co przekłada się na dłuższe życie w pełni zdrowia. Dostarczamy sobie także witaminy oraz składniki mineralne, a także mnóstwo innych substancji bioaktywnych. Dodatkową zaletą jest także obecny w warzywach i owocach błonnik pokarmowy, który pomaga regulować pracę jelit i gospodarkę energetyczną organizmu.

Czy takie same właściwości ma sok?

Soki w porównaniu z surowymi warzywami i owocami zawierają przede wszystkim mniej błonnika. Oznacza to, że stanowią dla nas źródło lepiej przyswajalnej energii. Zazwyczaj dietetycy sugerują ograniczanie soków na rzecz surowych warzyw i owoców. Ale są też sytuacje, w których wypicie soku może mieć znacznie lepszy wpływ na nasz organizm.

Kiedy warto sięgnąć po sok?

  • wysiłek fizyczny – podczas aktywności fizycznej głównym źródłem energii dla pracujących mięśni jest zgromadzony w wątrobie i mięśniach glikogen. Jednak to źródło energii kończy się dość szybko i nasz organizm zaczyna korzystać wtedy z energii związanej w tkance tłuszczowej. Jeżeli nie zależy nam na efekcie odchudzającym ćwiczeń i chcemy lepiej kształtować mięśnie – możemy sięgnąć po sok przy długotrwałym wysiłku. W ten sposób uzupełnimy nawodnienie, a także zyskamy dodatkową energię do ćwiczeń.
  • stres – wysoki poziom adrenaliny i kortyzolu sprawia, że nasze zmysły są wyostrzone, ale przewód pokarmowy spowalnia swoje działanie, produkując mniej enzymów trawiennych. Osoby ciężko pracujące, narażone na przewlekły stres dzięki sokom mogą dostarczyć do organizmu brakujące składniki, a jednocześnie odciążyć żołądek.
  • choroba – nawet zwykłe przeziębienie powoduje osłabienie organizmu i wzrost zapotrzebowania energetycznego. Włączenie soków do diety w tym szczególnym okresie będzie działać wzmacniająco, co może przełożyć się na szybsze wyzdrowienie.

Wypicie soku to również dobre rozwiązanie dla osób, które nie odczuwają rano głodu i nie mają apetytu na śniadanie. Szklanka soku dostarczy niezbędnej energii i pobudzi układ pokarmowy do pracy. W takiej sytuacji zdecydowanie lepiej sięgnąć po sok, niż wyjść z domu z pustym brzuchem. Warto pamiętać też, że sok sokowi nie równy – jakie soki wybierać dowiesz się w dalszej części artykułu.

Super właściwości soków, o których na pewno nie wiesz

Na temat soków przeprowadzono też wiele badań, których wyniki mogą zaskakiwać. Przedstawiamy ciekawe zestawienie najbardziej popularnych, ale też najzdrowszych soków warzywnych. Jeżeli jeszcze nie korzystasz z ich niezwykłych właściwości – zacznij już dziś!

Sok z buraka – ratunek dla zmęczonych mięśni. Sok z buraka ma wysoką zawartość tlenku azotu, co wpływa na rozszerzenie naczyń i lepsze ukrwienie naszych tkanek. Wyraźnie poprawia także wydolność organizmu podczas ćwiczeń nawet o dużej intensywności – efekt ten potwierdzono na przykład u zawodowych piłkarzy.

Sok pomidorowy – szczególnie dobre źródło potasu, ale nie tylko. Badania opublikowane na początku 2017 roku wykazały, że ma korzystne działanie w męskiej niepłodności. Jest to pierwszy raport pokazujący, że tak łatwo dostępny produkt jak pomidor, może być tak skuteczny.

Klasyczna karotka – źródło karotenoidów. Sok z marchwi ma największą ilość biodostępnych karotenoidów, w porównaniu z innymi warzywami bogatymi w ten składnik. Oznacza to, że pijąc sok z marchewki zapewniamy sobie maksymalną możliwą ilość karotenoidów w diecie – lepiej być nie może!

Sok z kiszonek – na poprawę pracy jelit. Picie soku z kiszonej kapusty pomoże nam poprawić pracę jelit, dostarczając odpowiedniej pożywki bakteriom jelitowym. Już po kilku dniach możemy spodziewać się ograniczenia objawów takich jak uczucie pełności, wzdęcia czy zaparcia.

Sok z aloesu – na problemy żołądkowo-jelitowe. Terapię aloesem zaleca się wspomagająco przy zgadze, a nawet wrzodach żołądka. Sprawdzi się również profilaktycznie – możesz zaplanować na przykład tygodniową kurację cztery razy do roku. Dobrym momentem są przesilenia, gdy nasz organizm potrzebuje dodatkowego wsparcia odporności przy zmieniający się warunkach środowiska.

Podstawy sokowania – jakie soki wybierać

Wśród różnych produktów dostępnych na rynku, najlepszym wyborem jest… sok świeżo wyciskany! Zawsze możemy je komponować zgodnie z aktualnymi potrzebami, porą roku czy po prostu ulubionym smakiem. Mają najwięcej składników odżywczych, w tym przeciwutleniaczy i witamin. Jako dodatek do soku, możesz zrobić też przepyszne batony – zdrowe słodycze.

Jednak aby w pełni skorzystać z ich prozdrowotnych właściwości, warto zadbać też o odpowiednią wyciskarkę. Taką, z której można korzystać szybko, nie zajmuje dużo miejsca i wygodnie można z niej korzystać na co dzień. Ważną kwestią jest też oczywiście to, żeby podczas wyciskania tracić jak najmniej witamin, czyli zwrócić uwagę na szybkość procesu i jego niską temperaturę.

Obecnie ciekawą propozycją są wyciskarki wolnoobrotowe, takie jak na przykład ta wyciskarka ze strony firmy GustoPremium. Można wyciskać w niej również twarde owoce, a także warzywa, zioła, a nawet nasiona oleiste. Wszystkie wyciskarki z oferty GustoPremium są wolne od Bisphenolu A (BPA free), co dodatkowo zapewnia bezpieczeństwo użytkowania.

Picie soków to jedno z postanowień, które mogą realnie wpłynąć na lepsze nawodnienie, dietę bogatszą w składniki odżywcze i poprawić samopoczucie. Zrobienie szklanki soku to zaledwie kilka minut dziennie – a jest to prawdziwa inwestycja w Twoje zdrowie.

Źródła naukowe:

Magdalena Kopała

Magdalena Kopała

Autor artykułów at Edukacja Żywieniowa.PL
Dietetyk Kliniczny, absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Aby lepiej rozumieć potrzeby pacjentów i efektywniej pomagać w zmianie nawyków, ukończyła studia i szkolenia uzupełniające z zakresu pedagogiki, coachingu i pomocy psychologicznej.

Zamów konsultację z Magdaleną
Magdalena Kopała
0 replies

Dodaj komentarz

Podziel się swoim komentarzem
Możesz tu podzielić się swoja opinia o Edukacji Żywieniowej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *