Przepis na świątecznego śledzia.

Polacy są na bakier z jedzeniem ryb. Jedynym wydarzeniem, które podnosi statystyki ich spożycia są właśnie Święta Bożego Narodzenia. Wigilia nie może się bowiem odbyć bez smażonego karpia czy pstrąga w galarecie. I o ile cały rok staramy się urozmaicać dietę to gatunki bardziej wyszukane jak świeży łosoś, tuńczyk czy dorada, tak przy okazji Wigilii i polski śledź staje się rarytasem.

Co zrobić, aby wydobyć z niego pełnię smaku i aromatu? Jak przygotować śledzie, aby smakowały naprawdę wyjątkowo? sposób jest bardzo prosty wystarczy dodać do nich przypraw korzennych!

Śledź w korzennej zalewie to świetny pomysł na potrawę wigilijną, ponieważ:

  • śledź jest rybą ogólnie dostępną i łatwą w przygotowaniu. Posiada delikatne mięso o umiarkowanej kaloryczności (około 160 kcal/100 g). Jest świetnym źródłem pełnowartościowego białka zwierzęcego, a także korzystnych dla zdrowia niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3. Dodatkowo dostarcza składników mineralnych (wapń, potas, fosfor, selen, jod) i witamin (np. witamina D);
  • cebula to warzywo szczególnie doceniane w okresie jesienno-zimowym, ponieważ stosuje się ją w walce z przeziębieniami. Cebula wykazuje właściwości antybakteryjne, wykrztuśne, przeciwbólowe i przeciwzapalne. Spożywanie tego warzywa korzystnie wpływa na regulację parametrów lipidowych krwi, a także na mikroflorę jelitową jelita grubego, stanowiąc pożywkę dla bakterii probiotycznych;
  • imbir stanowi świetne uzupełnienie menu przeciw przeziębieniowego ze względu na swoje właściwości rozgrzewające, przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe. Dodatkowo działa przeciwbólowo, a także przeciwzapalnie. Imbir przynosi również ulgę osobom skarżącym się na mdłości i wymioty, np. kobietom ciężarnym;
  • olej rzepakowy to jeden z najpopularniejszych olejów roślinnych stosowanych w Polsce, zarówno do smażenia, jak i jako dodatek do potraw podawanych na zimno. Charakteryzuje się korzystnym stosunkiem kwasów tłuszczowych omega-6 i omega-3. Swoje właściwości przeciwutleniające i przeciwmiażdżycowe zawdzięcza zawartości składników bioaktywnych, jak np. witamina E, karotenoidy i fitosterole.

Przepis na śledzia w korzennej zalewie (4 porcje):

  • 400 g filetów śledziowych
  • 150 ml oleju rzepakowego
  • 1 cebula
  • 2 łyżki musztardy francuskiej
  • przyprawy:

i przyprawy mielony imbir, goździki, gałka muszkatołowa, cynamon, ziele angielskie, liść laurowy, pieprz.

Sposób przyrządzenia: 

Filety pokroić w takie kawałki, jakie będą odpowiednie do bezpośredniego spożycia. Następnie natrzeć je dokładnie mieszanką aromatycznych przypraw z dodatkiem musztardy i oleju. Śledzie układać warstwowo w półmisku lub słoiku, przekładając je cienko pokrojoną cebulą. Pozostawić pod przykryciem na dobę w lodówce i zachwycić wszystkich odświeżoną, zdrową wersją potrawy świątecznej.

Smacznego!

Skorzystaj z naszych profesjonalnych konsultacji on-line i zobacz w jak łatwy sposób możesz zadbać o swoje zdrowie. Podpowiemy ci wiele ciekawych wskazówek. Link zakupu znajdziesz TU

Sylwia Krupa

Sylwia Krupa

Właściciel projektu / Redaktor at Edukacja Żywieniowa.PL
Doradca corporate wellness i Edukator Żywieniowy, ukończyła kursy i szkolenia związane z żywieniem człowieka. Opracowała wiele własnych nowatorskich sposobów planowania i organizowania codziennego żywienia oraz przygotowywania zbilansowanych posiłków dla siebie i całej rodziny każdego dnia.
Dla niej jako trenerki zdrowego stylu życia, najważniejsze stało się promowanie idei świadomego odżywiania oraz w jaki sposób to, co jemy, ma wpływ na zdrowie, wygląd i codzienne samopoczucie.

Zamów konsultację z Sylwią
Sylwia Krupa
0 replies

Dodaj komentarz

Podziel się swoim komentarzem
Możesz tu podzielić się swoja opinia o Edukacji Żywieniowej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *