Owoce – do 12, na czczo, wcale?

Proszę o obalenie (lub potwierdzenie) teorii, według której owoce należy spożywać tylko do południa?

Owoce – zdrowie czy niebezpieczeństwo?

Owoce dostarczają między innymi witamin, składników mineralnych, przeciwutleniaczy oraz wody. Są również źródłem cukrów, co często stanowi argument, aby nie stosować tej grupy produktów w diecie. Zachęcamy jednak, aby podejść do tej kwestii świadomie – dowiedz się więcej i wybierz, co będzie korzystne dla Twojego organizmu. Jeżeli masz wątpliwości – skontaktuj się z nami.

Ogólna zasada dotycząca spożycia owoców w diecie brzmi: „Zjadaj 5 porcji warzyw i owoców każdego dnia, najlepiej w proporcji 3 porcje warzyw i 2 porcje owoców lub 4 porcje warzyw i 1 porcja owoców”.

Podkreślamy jednak, że indywidualne zalecenia, wynikające z Twoich predyspozycji i aktualnych potrzeb żywieniowych, mogą być inne.

Owoce na minus

Żaden produkt spożywczy nie może być zjadany bez ograniczeń. Wszystko w nadmiarze szkodzi – być może znasz już to zdanie, jednak w zdrowym odżywianiu doskonale się sprawdza. Wątpliwości dotyczące owoców skupiają się głównie na fruktozie i innych cukrach, które szybko przedostają się do naszego krwiobiegu z jelit i mogą przyczyniać się do rozwoju nadwagi, otyłości oraz innych chorób cywilizacyjnych, w tym cukrzycy.

Jednak okazuje się, że samo ograniczanie owoców nie ma wpływu na przebieg cukrzycy, masę ciała czy obwód w pasie. Badania pokazują również, że nie ma dowodów na konieczność ograniczania owoców jako naturalnego źródła fruktozy, chociaż zalecana jest redukcja ilości fruktozy dodanej.

Dodatkowo tak jak pisałyśmy tutaj, w zdrowym odżywianiu również jest miejsce na słodkości. Według aktualnego stanu wiedzy, ilość cukrów prostych w jadłospisie nie powinna przekraczać 20%, a cukru dodanego 10% energii z diety. Cukier dodany nie powinien stanowić więcej niż około 10 łyżeczek cukru dziennie dla kobiet oraz 12,5 łyżeczek cukru dla mężczyzn.

Dowiedz się więcej: Cukier, zagadnienie proste czy złożone?

Wynika z tego, że nawet jeżeli owoce są źródłem cukrów, można zjadać je w odpowiednich dla siebie, umiarkowanych ilościach.

Owoce na plus

Ciekawostką o której rzadko się wspomina jest to, że w porównaniu do częściej polecanych warzyw, owoce mają znacznie więcej przeciwutleniaczy, które regulują pracę organizmu i zapobiegają rozwojowi nowotworów. Porównanie możecie zobaczyć tutaj.

Do 12, na czczo, wcale?

Nie znalazłyśmy żadnego potwierdzenia na to, że owoce należy spożywać wyłącznie do południa. Powtarzająca się na blogach informacja, żeby zjadać je wyłącznie na czczo lub przed posiłkiem, także się nie potwierdziła.

Być może znasz źródło, które pominęłyśmy – jeżeli tak, napisz do nas w komentarzu pod wpisem albo skontaktuj się z nami przez formularz na stronie.

Jeżeli po owocach odczuwasz wzdęcia lub inne dolegliwości trawienne, może świadczyć to o zaburzeniach flory jelit lub innych problemach żołądkowo-jelitowych. Zanim podejmiesz decyzję o eliminacji owoców z jadłospisu, warto przejść odpowiednie badania. Wydaje się, że po raz kolejny warto podejść do swojej diety indywidualnie.

*Źródła: Christensen As et al., Nutr J 2013, Effect of fruit restriction on glycemic control in patients with type 2 diabetes–a randomized trial; Gerber PA, Praxis 2016, Fructose Consumption and the Metabolic Syndrome: Association or Causality?; Źródło grafiki: Pinterest

Edukacja Żywieniowa

Edukacja Żywieniowa

Chętnie dzielimy się naszą wiedzą i doświadczeniem ze wszystkimi, którzy chcą wiedzieć więcej o zdrowym odżywianiu. Zależy nam na zwiększaniu świadomości żywieniowej, by dokonywać zdrowych wyborów każdego dnia.
Edukacja Żywieniowa
0 replies

Dodaj komentarz

Podziel się swoim komentarzem
Możesz tu podzielić się swoja opinia o Edukacji Żywieniowej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *