Światowy Dzień Chorych na Osteoporozę.

W Polsce na osteoporozę choruje 7% kobiet między 45 a 54 rokiem życia, a państwach UE co 30 sekund dochodzi do złamania z powodu osteoporozy. Liczba chorych ciągle wzrasta.

Dziś obchodzimy Światowy Dzień Chorych na Osteoporozę. Warto przyjrzeć się bliżej tej chorobie, by wiedzieć, jak możemy zapobiec rozwojowi choroby cywilizacyjnej XXI wieku bo niewątpliwie chorych z roku na rok przybywa.

Czy wiesz, że…., dietę ubogą w wapń, białko, witaminę D, używki, czynniki genetyczne, niską masę ciała, choroby m.in. cukrzyca i reumatoidalne zapalenie stawów zalicza się do podstawowych przyczyn rozwoju osteoporozy.

„Cicha epidemia”

Choroba przez lata może przebiegać bezobjawowo, a potem nagle pojawiają się różne dolegliwości. Zgodnie z definicją podaną przez Światową Organizację Zdrowia: „Osteoporoza jest chorobą układową szkieletu, charakteryzującą się niską masą kości i zaburzoną mikroarchitekturą tkanki kostnej, co prowadzi do zwiększonej podatności na złamania, które mogą wystąpić nawet po niewielkim urazie, który u zdrowego człowieka nie powoduje istotnych następstw”.

Według danych na osteoporozę choruje co trzecia kobieta po menopauzie oraz co piąty mężczyzna cierpi z powodu złamań o charakterze osteoporotycznym.

W osteoporozie stosuje się leczenie fizjoterapeutyczne i farmakologiczne. Ważna jest też zmiana stylu życia i nawyków żywieniowych.

Rodzaje osteoporozy

Osteoporoza pomenopauzalna – dotyczy kobiet po 50 roku życia, podstawową przyczyną jest niedobór estrogenów, a proces zaniku kostnego przebiega szybko. Najczęściej złamaniu ulega kość promieniowa – złamanie nadgarstka lub przedramienia.

Osteoporoza starcza, która dotyczy zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Zanik kostny jest tu zazwyczaj  wolniejszy, a najpoważniejsze złamania dotyczą kręgów biodra.

Osteoporoza wtórna, którą mogą wywoływać m.in. choroby i leki. Stanowi ona ok. 20 % zachorowań.

Jak rozpoznać objawy osteoporozy?

Choroba osłabia kości dając efekt spłaszczenia kręgów – zaokrąglenie pleców. Do innych objawów należą: nieprawidłowa postawa (wypchnięty do przodu brzuch), bóle brzucha, pleców i kręgosłupa, złamania kości.

Profilaktyka to podstawa!

Należy eliminować czynniki, które zwiększają ryzyko zachorowania. Pacjenci w trakcie leczenia powinni przyjmować witaminę D i wapń. Chorobie można zapobiec (w większości przypadków) stosując się do podstawowych zasad.

Dieta i aktywność fizyczna

Dieta powinna być bogata w wapń, fosfor, witaminę D, B6, K, C magnez, białko. Najważniejsze to dostarczanie organizmowi odpowiedniej ilości wapnia i fosforu w spożywanych pokarmach. Normy żywienia człowieka podają, iż dzienne zapotrzebowanie na wapń wynosi  1300mg u młodzieży i osób starszych, natomiast u osób w wieku produkcyjnym –1000mg. Warto więc sięgać po produkty bogate w ten minerał, a więc: mleko, produkty mleczne, sery, nasiona słonecznika, ryby, brokuły, szpinak oraz  rośliny strączkowe. Wapń dostarczany z pożywieniem jest znacznie lepiej przyswajany, niż z suplementów.

Warto dodać, iż niezbędnym składnikiem do przyswajania wapnia jest witamina D, którą  organizm produkuje pod wpływem promieni słonecznych. Dlatego też trzeba jak najwięcej spędzać czasu na świeżym powietrzu, spacerując czy uprawiając jakiś sport. Do prawidłowego rozwoju potrzebujemy 5ug witaminy D  dziennie, natomiast osoby starsze dwa razy więcej. Witamina D obecna jest w maśle, tłuszczu rybim, oleju z wątroby dorsza i tuńczyka oraz żółtkach jaj. Źródłem fosforu są m.in. jaja, drób, ryby, mleko i produkty mleczne, sery, pełne ziarna zbóż oraz nasiona roślin strączkowych, a magnez znajdziemy w produktach pełnoziarnistych, nasionach roślin strączkowych, orzechach, kiełkach, bananach, czekoladzie, kakao, warzywach liściastych oraz rybach i mięsie. Witamina K obecna jest w pomidorach, warzywach liściastych, kalafiorze, tranie i żółtkach jaj, zaś witamina C m.in. w dzikiej róży, czarnej porzeczce, truskawkach, cytrusach, pomidorach, papryce, kapuście, natce pietruszki.

Należy zrezygnować z palenia tytoniu, picia alkoholu, ograniczyć picie kawy. Unikajmy spożywania przetworzonej żywności o dużej zwartości cukrów i tłuszczów np. ciastka, cukierki, słodycze, chipsy, fast-foody, napoje gazowane. Ciągłe odchudzanie się może doprowadzić do niedożywienia, które również ma duży wpływ na rozwój choroby w przyszłości. Lepiej zapobiegać niż leczyć, zadbajmy o swoje zdrowie już dziś!

Jeśli miewasz dolegliwości bólowe o których pisaliśmy wyżej lub czujesz się źle skorzystaj z naszych konsultacji on-line. Przygotujemy dla Ciebie specjalną dietę uzupełniającą potencjalne niedobory wapnia i witaminy D w Twoim codziennym jadłospisie. Kliknij TUTAJ

Odżywiaj się zdrowo i świadomie.

 

Edukacja Żywieniowa
0 replies

Dodaj komentarz

Podziel się swoim komentarzem
Możesz tu podzielić się swoja opinia o Edukacji Żywieniowej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *