Nadciśnienie tętnicze – badaj się regularnie!

Nadciśnienie tętnicze nie boli. Nie daje również żadnych charakterystycznych objawów, które skłoniłyby przeciętnego Kowalskiego do wizyty u specjalisty. Często diagnozowane przypadkiem, przy okazji wystąpienia innych dolegliwości. Nie wzbudza ogólnego niepokoju, raczej uznawane jest za normalną, ludzką przypadłość, która prędzej czy później dotyka każdego.

Czy jest to prawidłowe podejście? Czy zwiększenie ryzyka wystąpienia zawału serca czy udaru mózgu nie jest wystarczającą motywacją do potraktowania nadciśnienia tętniczego jako sygnału do zadbania o swoje zdrowie?

Skala problemu

NATPOL 2011 to duże badanie epidemiologiczne, którego celem było podsumowanie rozpowszechnienia czynników ryzyka rozwoju chorób układu sercowo-naczyniowego w populacji polskiej. Jako istotny czynnik ryzyka wskazano tu właśnie na występowanie nadciśnienia tętniczego. Wyniki całkowicie obnażyły skalę problemu – ponad 10,5 miliona osób dotkniętych nadciśnieniem tętniczym w Polsce.

Tendencje światowe również nie są optymistyczne – dane epidemiologiczne z 2015 roku donoszą o ponad 1 miliardzie osób zmagających się z nadciśnieniem. Prognozy na kolejne lata zakładają, że konsekwencją bezkrytycznego traktowania tej jednostki chorobowej, a także prowadzenia nieprawidłowego stylu życia będzie nawet dwukrotne zwiększenie liczby chorych do roku 2035.

Czy ja też mogę mieć nadciśnienie tętnicze?

Skuteczną obroną przed wystąpieniem nadciśnienia tętniczego jest wprowadzenie prozdrowotnych działań prewencyjnych w zakresie zmian w diecie i szeroko pojętym stylu życia. Niezwykle ważne jest również regularne wykonywanie pomiarów ciśnienia tętniczego krwi w celu jak najszybszego wykrycia ewentualnych zaburzeń.


Według Wytycznych Polskiego Towarzystwa Nadciśnienia Tętniczego
nadciśnienie tętnicze można rozpoznać, jeśli średnie wartości BP (wyliczone co najmniej z dwóch pomiarów dokonanych podczas co najmniej dwóch różnych wizyt u lekarza), są równe lub wyższe niż 140 mm Hg dla SBP i/lub 90 mm Hg dla DBP” (gdzie: BP – cinienie tętnicze, SBP – skurczowe ciśnienie tętnicze, DBP – rozkurczowe ciśnienie tętnicze).

 

Frontem do pacjentów wychodzi Międzynarodowe Towarzystwo Nadciśnienia Tętniczego Światowa Liga Nadciśnienia Tętniczego. Instytucje te zainicjowały majową kampanię May Measurement Month (MMM17), której celem jest przebadanie ciśnienia tętniczego u jak największej ilości osób na całym świecie, w tym w Polsce.

 

Gdzie szukać przyczyn wystąpienia nadciśnienia tętniczego?

Warto wiedzieć, że nawet 90% osób ze zdiagnozowanym nadciśnieniem tętniczym nie wykazuje jednej, konkretnej przyczyny wystąpienia choroby. Mówi się wtedy o nadciśnieniu pierwotnym, które jest wynikiem współdziałania czynników środowiskowych i ewentualnego obciążenia genetycznego. Dodatkowo uwarunkowania genetyczne często potęgują niekorzystne działanie tych pierwszych. Na szczęście czynniki środowiskowe należą do elementów, które w łatwy sposób można poddać modyfikacji, w przeciwieństwie do czynników genetycznych.

Wprowadzenie pewnych zmian w dotychczasowym stylu życia zdecydowanie zmniejsza ryzyko wystąpienia samego nadciśnienia tętniczego, ale również innych chorób układu sercowo-naczyniowego. Zmiany te stanowią podstawę niefarmakologicznego leczenia wykrytego już nadciśnienia tętniczego:

  • Normalizacja masy ciała

Kluczowe znaczenie ma aktualna masa ciała. Na podstawie podwyższonego wskaźnika masy ciała BMI lub obwodu pasa można stwierdzić zwiększone prawdopodobieństwo wystąpienia chorób dietozależnych, w tym chorób układu krążenia. Dlatego niezwykle istotna jest normalizacja masy ciała i przestrzeganie zaleceń dietetycznych. Najczęściej proponowanym postępowaniem jest wdrożenie diety DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension).

  • Zmniejszenie spożycia soli

Nadużywanie sodu w diecie sprzyja występowaniu nadciśnienia tętniczego, szczególnie u populacji osób sodowrażliwych (uwarunkowania genetyczne). Należy mieć na uwadze, że sól znajduje się nie tylko w kuchennych solniczkach, ale również w żywności – pieczywie, wędlinach, nabiale, żywności przetworzonej, dlatego nietrudno o przekroczenie dziennej zalecanej dawki 5g soli. W związku z powyższym, w warunkach domowych należy ograniczyć dosalanie potraw do koniecznego minimum.

  • Wprowadzenie regularnej aktywności fizycznej

Uprawianie sportu jest najlepszym wsparciem procesu redukcji masy ciała, a przy okazji działa wspomagająco na normalizację ciśnienia tętniczego, poprawia ogólną wydolność i zmniejsza umieralność. Nie wspominając o istotnej poprawie nastroju i samopoczucia w ciągu dnia.

  • Ograniczenie lub zaprzestanie palenia tytoniu

  • Ograniczenie lub zaprzestanie spożywania alkoholu

 Dlaczego warto?

Nadciśnienie tętnicze jest najczęstszą chorobą układu krążenia. Stanowi silny czynnik ryzyka wystąpienia zawału serca, udaru mózgu czy poważnych chorób nerek. Nie bez powodu nazywany jest „cichym zabójcą” – nawet połowa osób z podwyższoną wartością ciśnienia tętniczego krwi może nie być tego świadoma. Niech Światowy Dzień Nadciśnienia Tętniczego będzie impulsem do podjęcia działań profilaktycznych – pomiaru ciśnienia można dokonać w przychodni, aptece, sklepie medycznym, ale także w warunkach domowych, natomiast wprowadzenie prawidłowych nawyków żywieniowych przyniesie wiele dodatkowych korzyści. Nie szukaj więc wymówek, tylko najprostszych rozwiązań.

Chcesz wiedzieć więcej i zadbać o swoje zdrowie? Zapraszam na konsultacje.

Edukacja Żywieniowa
0 replies

Dodaj komentarz

Podziel się swoim komentarzem
Możesz tu podzielić się swoja opinia o Edukacji Żywieniowej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *