koktajle

Zdrowe koktajle na zimowe przesilenie

Zdecyduj się na zdrowie!

Początek roku to dobra okazja, aby rozpocząć zmiany – także te w kierunku poprawy zdrowia. Czasem wystarczy niewielki krok, aby w istotny sposób poprawić nawodnienie, wzbogacić dietę w niezbędne składniki odżywcze czy poprawić odporność. Dodatkowo, w okresie przesilenia warto wzmocnić swój organizm, aby uniknąć przeziębień, osłabienia i móc działać na wysokich obrotach aż do wiosny. Jednym ze sposobów na dobre noworoczne postanowienie jest włączenie do swojego jadłospisu pysznych zdrowych koktajli lub soków. O super właściwościach świeżo wyciskanych soków, o których na pewno nie wiesz, możesz przeczytać tutaj.

Weź koktajl!

Zdrowe smoothie możesz potraktować jako oddzielny posiłek, deser lub tylko dodatek do głównego dania. Już jeden koktajl dziennie w jadłospisie poprawi Twoje nawodnienie oraz dostarczy ogromną ilość witamin i składników mineralnych. Efekt? Lepsze samopoczucie, większa witalność i więcej energii każdego dnia. Warto poświęcić tę chwilę dla siebie i swojego zdrowia.

Do przygotowania takiej przekąski potrzeba tylko… odrobiny chęci, wiedzy, jak odpowiednio bilansować wartościowe składniki i oczywiście odpowiedniego sprzętu. Poniżej znajdziesz gotowy plan, co powinno znaleźć się w prawdziwym koktajlu dla zdrowia. Zaledwie trzy elementy!

  1. Warzywa i owoce

Warzywa i owoce stanowią podstawę każdego koktajlu. Warto łączyć ze sobą różne smaki, aby odkryć swoje ulubione połączenie. Możesz skorzystać też z zasady pięciu kolorów i przygotować koktajl bogaty w konkretne składniki:

  • czerwone – dostarczą witaminy C i mnóstwo składników przeciwzapalnych. Do tej grupy możemy zaliczyć na przykład paprykę, pomidory, jabłka, granat i wszelkie owoce drobnopestkowe, takie jak truskawki czy maliny.
  • pomarańczowe – bogactwo beta karotenu dla pięknej cery. Tutaj doskonałym wyborem będą marchew, dynia, morele, także popularny ostatnio szaron, czyli kaki.
  • zielone – mnóstwo witaminy E i kwasu foliowego. Szpinak, jarmuż, rukola – wybór zielonych warzyw liściastych jest ogromny. Jedna duża garść do koktajlu w zupełności wystarczy – a codziennie możesz sięgać po inny produkt z tej grupy. Pamiętaj także o cukinii, brokułach czy awokado i kiwi – każde z nich ma zdecydowany smak, ale do koktajlu również sprawdzą się doskonale.
  • fioletowe – na szczególne miejsce w tej grupie zasługują na pewno… buraki! Same fioletowe barwniki są jednocześnie jednymi z najsilniejszych przeciwutleniaczy – antocyjany mają silne działanie antynowotworowe i warto włączyć je do codziennej profilaktyki.
  • białe – w białych warzywach i owocach znajdziesz między innymi związki siarki, które wzmacniają ich przeciwzapalny potencjał. Do koktajlu możesz dodać na przykład seler lub por.

Wśród takiego wyboru – każdy może znaleźć coś dla siebie. Weż dwa różne warzywa lub owoce i gotowe!

  1. Woda

Aby skomponować prawdziwe smoothie, a nie zbyt gęsty mus – do wybranych warzyw i owoców warto dodać wodę lub inny płyn, pół szklanki wystarczy. Możesz zdecydować się też na mleku lub napój roślinny. Dzięki temu Twój koktajl zyska dodatkowe białko oraz wapń. Koktajl bananowy z ekologicznym napojem sojowym smakuje naprawdę wyśmienicie!

  1. Zdrowe dodatki

To one sprawiają, że z niskokalorycznej przekąski możemy stworzyć oddzielny posiłek. Orzechy, nasiona i pestki poprawią smak i strukturę koktajlu, dostarczając jednocześnie białko, tłuszcze nienasycone, składniki mineralne, takie jak magnez i żelazo oraz witaminy z grupy B. Szczególnie polecane są orzechy włoskie jako dobre źródło kwasów tłuszczowych omega 3 oraz siemię lniane – najlepiej świeżo zmielone.

Jeżeli chcesz dodatkowo poprawić odporność – możesz uzupełnić swój koktajl również łyżeczką oleju lnianego lub rzepakowego. Wbrew powszechnym informacjom to właśnie zdrowe tłuszcze w największym stopniu pomagają odporności – działają o wiele skuteczniej niż popularna witamina C.

Smoothie w dłoń!

W ten sposób w zaledwie trzech krokach przyrządzisz zdrowy i zbilansowany koktajl. Możesz wypić go w domu, w podróży, a nawet w trakcie pracy. Nie musisz mieć też wielkiego robota kuchennego, a zaledwie dobry blender z podstawowymi funkcjami. Szeroki wybór blenderów na różne potrzeby znajdziesz na przykład tutaj w ofercie GustoPremium. Warto wybrać od razu taki, który bez problemu zmieli orzechy i inne twardsze produkty, na przykład mrożonki.

Wśród różnych popularnych diet są takie, które lepiej omijać, ale znajdziesz też trendy, które nie są przereklamowane. Moda na koktajl na pewno wyjdzie Ci na zdrowie!

 

Źródła naukowe:

Magdalena Kopała

Magdalena Kopała

Autor artykułów at Edukacja Żywieniowa.PL
Dietetyk Kliniczny, absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Aby lepiej rozumieć potrzeby pacjentów i efektywniej pomagać w zmianie nawyków, ukończyła studia i szkolenia uzupełniające z zakresu pedagogiki, coachingu i pomocy psychologicznej.

Zamów konsultację z Magdaleną
Magdalena Kopała
0 replies

Dodaj komentarz

Podziel się swoim komentarzem
Możesz tu podzielić się swoja opinia o Edukacji Żywieniowej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *