Kiszonki – źródło naturalnych probiotyków

Okres jesienno-zimowy to czas, w którym narażeni jesteśmy na różne infekcje. Powinniśmy więc zadbać o naszą odporność. Niestety nie mamy w tym czasie dużego wyboru świeżych warzyw, takich jak w sezonie letnim. Dlatego warto do diety włączyć produkty kiszone, m. in. ogórki i kapustę kiszoną.

Kiszenie – zdrowa  metoda utrwalania żywności

Zakwaszanie stosuje się już od najdawniejszych czasów. Pierwsze wzmianki o właściwościach leczniczych kapusty kiszonej pojawiły się już w IV w. p.n.e. w pismach Hipokratesa. Sławny podróżnik i odkrywca James Cook zabierał ją na wyprawy, gdyż można było ją łatwo przechowywać. Dzięki dużej zawartości witaminy C  kapusta kiszona okazała się doskonałym panaceum na szkorbut, który dosięgał marynarzy.

Wartości odżywcze kiszonek

W  Polsce największą popularnością cieszą się ogórki i kapusta, ale nie tylko te dwa warzywa można kisić. Kiszonki są źródłem witaminy A, C, E, K, PP, witaminy z grupy B oraz minerałów: wapnia, potasu, magnezu, żelaza, cynku i fosforu. Warto więc włączyć do codziennego menu kiszone warzywa i owoce by cieszyć się zdrowiem, ale też i urodą.

Zdrowe bakterie nie tylko na odporność

Jelita stanowią część układu pokarmowego, ale odgrywają też istotną rolę w zachowaniu zdrowia. Gwarancją zdrowia całego organizmu jest odpowiednia flora bakteryjna jelit. Zapewniają ją odpowiednie probiotyki obecne w kiszonych warzywach i owocach. Kiszonki są więc źródłem bakterii fermentacji mlekowej: Lactobacillus plantarum, Pediococcus cerevisiae i Leuconostoc mesenteroides. Naturalne probiotyki zapewniają odpowiednią florę bakteryjną jelit (szczególnie po antybiotykoterapii), wzmagają perystaltykę jelit, likwidują zaparcia. Kwas mlekowy zakwasza środowisko, dzięki czemu pomaga pozbyć się m.in. drożdżaków odpowiedzialnych za zakażenia grzybiczne. Bakterie te ułatwiają też trawienie i wchłanianie składników pokarmowych. Ponadto kiszonki są doskonałym źródłem witaminy C – 25 do 40mg/100g, która pomaga w walce z wirusami i wzmacnia naszą odporność.

W profilaktyce depresji

Kiszonki są też zalecane w profilaktyce depresji. Dzięki witaminom z grupy B zwiększają koncentrację, wspomagają pracę mózgu, poprawiają samopoczucie, pomagają tez pozbyć się bólów migrenowych i neutralizują skutki stresu.

Lek na … kaca

Kapusta kiszona i ogórki (głównie kwas/sok) dzięki witaminom (głównie witaminie C) i minerałom jest doskonałym lekiem na zatrucie alkoholowe. Wzmacnia organizm i oczyszcza wątrobę.

Zapobiegają chorobom cywilizacyjnym

Kiszonki są niskokaloryczne, dlatego polecane są osobom stosującym dietę odchudzającą. 100 g kapusty kiszonej dostarcza zaledwie 20 kcal, a 1 kiszony ogórek tylko 7 kcal. Ponadto dzięki zawartości błonnika zasycają, czyli zaspokajają nasz apetyt. Oczyszczają też jelita ze złogów i przyspieszają metabolizm. Witaminy A, C i E to silne przeciwutleniacze, które usuwają z organizmu wolne rodniki odpowiedzialne za starzenie się organizmu i rozwój procesów nowotworowych. Kiszonki pomagają też obniżyć poziom „złego” cholesterolu.

Dla urody

Dzięki bogactwu składników odżywczych korzystnie wpływają na kondycję skóry, wzmacniają włosy i paznokcie. Witamina C bierze udział w procesie wytwarzania kolagenu, który odpowiada m.in. za sprężystość i nawilżenie skóry.

Nie dla wszystkich

Niestety, mimo iż kiszonki są małokaloryczne, nie możemy przesadzać z ich spożywaniem. Nie są zalecane również dla osób stosujących dietę lekkostrawną, ograniczyć je też powinny osoby dotknięte nadciśnieniem (ze względu na dużą ilość soli) oraz kamicą szczawianowo-wapniową.

Jakie warzywa i owoce możemy kisić?

Kisić można warzywa: kapustę, ogórki, buraki, marchew, cebulę, fasolkę, pomidory, paprykę, cukinię, kalafiory, brokuły, zielony groszek, czosnek, nasiona soi (miso, tempeh, natto) oraz owoce: jabłka, gruszki, śliwki. Kiszonki są smaczne i zdrowe. Sięgajmy po nie jak najczęściej.

Wybieraj mądrze!

Kiszonki najlepiej przygotowywać w domu. Wystarczy tylko kupić warzywa i sól. Jeśli jednak decydujemy się na zakup gotowych produktów, uważnie czytajmy etykiety. Niektórzy producenci, żeby przyspieszyć fermentację dodają inne składniki, np. ocet czy konserwanty. Kapustę kiszoną warto kupować w sklepie ze zdrową żywnością, z beczki a nie pakowaną w worki foliowe.

Przepisy

Kiszone buraki

1 kg czerwonych buraków, 3 ząbki czosnku, 2 listki laurowe, 3 ziarenka pieprzu, 3-4 szklanki przegotowanej i ostudzonej wody, 1 łyżka soli 

Buraki umyj i obierz, pokrój w plastry i włóż do dużego słoika. Dodaj czosnek, liść laurowy i pieprz. Zalej solanką (wodą wymieszaną z solą), żeby przykryć warzywa. Słoik zakręć i odstaw na kilka dni w temperaturze pokojowe. Po tym czasie przechowuj w lodówce. Buraczki takie to idealny zakwas do przyrządzenia barszczu czerwonego.

Surówka z kiszonej kapusty

100g kiszonej kapusty z marchewką, jabłko, cebula, 2 łyżki oleju rzepakowego tłoczonego na zimno, sol, pieprz

Kapustę odciśnij, posiekaj, włóż do salaterki. Dadaj pokrojoną w kostkę cebulę, jabłko oraz olej. Wymieszaj i dopraw do smaku.

Jesień to okres przesileń naszego organizmu, częściej dopadają nas infekcje i osłabienia. Skorzystaj z naszych profesjonalnych konsultacji on-line i zobacz w jak łatwy sposób możesz zadbać o swoje zdrowie. Podpowiemy ci wiele ciekawych wskazówek. Link zakupu znajdziesz TU

Sylwia Górzna

Sylwia Górzna

Właściciel projektu / Redaktor at Edukacja Żywieniowa.PL
Doradca corporate wellness i Edukator Żywieniowy, ukończyła kursy i szkolenia związane z żywieniem człowieka. Opracowała wiele własnych nowatorskich sposobów planowania i organizowania codziennego żywienia oraz przygotowywania zbilansowanych posiłków dla siebie i całej rodziny każdego dnia.
Dla niej jako trenerki zdrowego stylu życia, najważniejsze stało się promowanie idei świadomego odżywiania oraz w jaki sposób to, co jemy, ma wpływ na zdrowie, wygląd i codzienne samopoczucie.

Zamów konsultację z Sylwią
Sylwia Górzna
0 replies

Dodaj komentarz

Podziel się swoim komentarzem
Możesz tu podzielić się swoja opinia o Edukacji Żywieniowej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *