Jesień na talerzu.

 

Co warto jeść jesienią? Jakie produkty warto sobie kupić? Kilka praktycznych wskazówek.

Orzechy nie tylko na … raka

Według najnowszych badań systematyczne spożywanie orzechów pomoże nam ustrzec się m.in. przed rakiem, kamicą żółciową, cukrzycą typu II oraz chorobami układu krążenia. Dlatego też orzechy  i inne olejeroślinne znalazły się na najwyższym piętrze Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej z 2016 roku. Należy jednak spożywać je z umiarem – porcja  orzechów powinna dostarczyć ok. 100-150 kcal, np. ok. 4-7 całych orzechów włoskich, 10-15 orzechów laskowych. Ponadto orzechy to silny alergen.

Orzechy włoskie

Dostarczają 700 kcal/100g. Bogate są w wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3. Zawierają też z witaminę E, z grupy B, magnez, potas, cynk, mangan, miedź i żelazo.   Wspomagają pracę układu pokarmowego,  poprawiają pamięć i koncentrację, obniżają poziom złego cholesterolu, chronią przed  miażdżycą, kamicą żółciową, cukrzycą i nowotworami, m.in. raka piersi.  Naukowcy potwierdzili, korzystny wpływ orzechów włoskich na pracę mózgu i cerę.

Orzechy laskowe

Dostarczają 640kcal/100g. Składają się w 60% z tłuszczu, 20% z białka. Ponadto zawierają witaminy: A, C, E, PP, witaminy z grupy B oraz potas, wapń, sód, żelazo, kobalt i kwas foliowy. Zalecane są w diecie osób cierpiących na anemię, dzieci, osób starszych oraz osób intensywnie pracujących umysłowo. Spożywanie orzechów korzystnie wpływa też na pamięć, obniża ciśnienie krwi oraz poziom złego cholesterolu. Zapobiega rozwojowi miażdżycy i nowotworów oraz wzmacnia skórę, włosy i paznokcie.

Gruszka na … osteoporozę. Jesień na talerzu.

Gruszki składają się głównie z wody (ok 84%), a 100g gruszek dostarcza zaledwie 57 kcal. Zawierają  witaminy: A, B1, B2, B6, C i PP, składniki mineralne: potas, fosfor, wapń, magnez, sód, miedź, żelazo, bor, jod oraz kwasy owocowe (jabłkowy i cytrynowy), węglowodany, pektyny, błonnik i olejki eteryczne. Ze względu na spore ilości fruktozy,  powinny być więc spożywane z umiarem przez osoby na dietach odchudzających. Według wyników badań naukowych regularne spożywanie gruszek może pobudzać pracę mózgu, gdyż bor pobudza szare komórki do wytężonej pracy oraz poprawia koncentrację. Bor usprawnia też proces transportu wapnia w organizmie, dlatego też gruszki zalecane są zwłaszcza osobom narażonym na osteoporozę. Owoce te dbają o prawidłowe funkcjonowanie tarczycy, regulują pracę układu pokarmowego oraz zapobiegają nadciśnieniu tętniczemu. Korzystnie wpływają też na funkcjonowanie układu nerwowego i mięśniowego. Do diety warto włączyć również gruszki suszone, które są źródłem błonnika, żelaza oraz witaminy C. Według naukowców suszone gruszki mogą obniżać poziom „złego” cholesterolu oraz zapobiegać nowotworom.

Por na zdrowe oczy

Por – niskokaloryczne warzywo (25kcal/100g) zawiera wodę, białko, tłuszcze, węglowodany, błonnik, związki siarki, olejki eteryczne oraz witaminy: A, C, E, B1, B2, B6, PP i składniki mineralne, m.in. wapń, żelazo, potas, sód, fosfor, siarkę,  kwas foliowy.  Wzmacnia organizm, chroni przed infekcjami. Korzystnie wpływa na układ pokarmowy, działając działa antybakteryjnie, przeciwpasożytniczo i żółciopędnie. Jest naturalnym środkiem moczopędnym i oczyszczającym – pomaga pozbyć się nadmiaru wody z organizmu, ale też substancji toksycznych. Zapobiega dnie moczanowej, chorobom nerek i pęcherza, reumatyzmowi, obniża poziom cukru we krwi, wzmacnia naczynia krwionośne, łagodzi skutki stresu oraz zapobiega alergii. Badania potwierdzają, że warzywo może zapobiegać  nowotworom, m.in. rak jajnika, jelita grubego i żołądka. Ponadto spożywanie porów pozytywnie wpływa na wygląd naszej skóry i dba o oczy.

Seler … dla zdrowia i urody. Jesień na talerzu

Naukowcy wyodrębnili z selera aż 86 różnych substancji pozytywnie wpływających na zdrowie. W selerze znajdziemy witaminy C, E, witaminy z grupy B, karoten, związki mineralne: fosfor, wapnia, potas, cynk, magnez, żelazo. Zawiera też białko, flawonoidy, związki aminowe, zeaksantynę, luteinę, furanokumaryny i psoralem. Warzywo działa antynowotworowo, moczopędnie, oczyszcza organizm z toksyn i innych szkodliwych produktów przemiany materii.  Reguluje poziom cholesterolu i glukozy we krwi oraz pomaga w nadciśnieniu tętniczym. Sok ze świeżych korzeni i z liści zalecany jest w dietach odchudzających, ale też w zaburzeniach trawienia, braku apetytu, chorobach woreczka żółciowego i zaparciach. Warzywo dba też o naszą urodę – zapobiega starzeniu się skóry i samopoczucie – poprawia nastrój i koncentrację, uspokaja i łagodzi skutki stresu.  To naturalny środek wzmacniający odporność organizmu. Od najdawniejszych czasów seler uważany był za afrodyzjak.

Warto dbać o swoje zdrowie – niech jedzenie będzie naturalnym i najprostszym elementem profilaktyki zdrowotnej.

Chcesz zdrowo odżywiać siebie i całą swoją rodzinę? Skorzystaj z naszych konsultacji on-line link zakupu znajdziesz TU

Sylwia Krupa

Właściciel projektu / Redaktor at Edukacja Żywieniowa.PL
Doradca corporate wellness i Edukator Żywieniowy, ukończyła kursy i szkolenia związane z żywieniem człowieka. Opracowała wiele własnych nowatorskich sposobów planowania i organizowania codziennego żywienia oraz przygotowywania zbilansowanych posiłków dla siebie i całej rodziny każdego dnia.
Dla niej jako trenerki zdrowego stylu życia, najważniejsze stało się promowanie idei świadomego odżywiania oraz w jaki sposób to, co jemy, ma wpływ na zdrowie, wygląd i codzienne samopoczucie.

Zamów konsultację z Sylwią
Sylwia Krupa
0 replies

Dodaj komentarz

Podziel się swoim komentarzem
Możesz tu podzielić się swoja opinia o Edukacji Żywieniowej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *