Dynia – smaczna i zdrowa

W Polsce, wraz z nadchodzącą jesienią, coraz bardziej wzrasta zainteresowanie dynią. Jest nie tylko tania, smaczna, ale także bardzo zdrowa. Warto więc wiedzieć, dlaczego powinna być obecna w naszej kuchni.

Miąższ

W zależności od gatunku dyni skład chemiczny miąższu jest mocno zróżnicowany. Zawiera niewielką ilość podstawowych składników takich jak białko, tłuszcze czy węglowodany. Charakteryzuje się niską wartością energetyczną (33 kcal/100 g), dlatego może być dobrym składnikiem diet odchudzających. Duża zawartość witaminy A, B1, B2, B6, C, E, K, niacyny oraz składników mineralnych fosforu, magnezu, żelaza, wapnia, potasu sprawia, że dynia charakteryzuje się wysoką wartością odżywczą. Na szczególną uwagę zasługują odmiany o pomarańczowym kolorze, które są bogatym źródłem karotenoidów, polifenoli, flawonoidów i luteiny.

Dynia odgrywa dużą rolę w leczeniu cukrzycy, gdyż może obniżać poziom glukozy we krwi. Stymulując wydzielanie żółci, działa także łagodząco i regenerująco na przewód pokarmowy i wątrobę. Obecność przeciwutleniaczy hamuje powstawanie reaktywnych form tlenu, co zapobiega starzeniu się skóry. Spożywanie miąższu dyni może działać ochronnie na układ krążenia, zapobiegać miażdżycy oraz niektórym nowotworom. Owoce dyni wpływają korzystnie także na problemy z plamką żółtą
i siatkówką oka.

Pestki

Nasiona dyni w porównaniu z miąższem charakteryzują się dużą zawartością białka, węglowodanów i tłuszczu, szczególnie jednonienasyconych i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Pestki dyni są wyjątkowe również dzięki obecności witamin z grupy B,  witaminy E, potasu, fosforu, magnezu, wapnia, żelaza, lecytyny oraz skwalenu (są to składniki lipidowe skóry).

Nasiona wykazują działanie moczopędne, pomagają w leczeniu chorób nerek oraz zapobiegają przerostowi prostaty u mężczyzn. Pestki dyni oraz tłoczony z nich olej wykazują silne właściwości przeciwutleniające, antybakteryjne i przeciwgrzybicze, co wpływa ochronnie na skórę. Działają przeciwmiażdżycowo, obniżają cholesterol oraz ciśnienie tętnicze krwi.

Wykorzystanie

Dynię można wykorzystać na wiele sposobów, może stanowić zarówno dodatek do dań słodkich i słonych. Na chłodne jesienne dni idealnym wyborem będzie rozgrzewający krem z dyni lub zapiekanka z jej dodatkiem. Miąższem z dyni można wzbogacić soki, koktajle, kompoty oraz dżemy, które w połączeniu z innymi owocami stworzą bogatą w witaminy kompozycję. Ciekawym dodatkiem do deserów, lodów czy sałatek jest też marynowana dynia. Z kolei suszony miąższ możemy spożywać w formie przekąski. Małe dzieci także skorzystają z bogactw jakie daje nam dynia poprzez dodatek do zup, drugich dań i przecieranych soków. Doskonałym uzupełnieniem różnego rodzaju sałatek, wypieków cukierniczych oraz pieczywa będą suszone pestki. Z kolei tłoczony z nasion dyni olej dobrze komponuje się jako dodatek do sałatek.

Chcesz zdrowo odżywiać siebie i całą swoją rodzinę? Skorzystaj z naszych konsultacji on-line link zakupu znajdziesz TU

Bibliografia

  1. Telesiński A., Płatkowski M., Jadczak D., Właściwości przeciwutleniające owoców wybranych odmian dyni piżmowej (Cucubrita Moschata Duch.), Bromat. Chem. Toksykol., 2014, 2, 150-154
  2. Kulczyński B., Człapka-Matyasik M., Gramza-Michałowska A., Wartość żywieniowa dyni, Bromat. Chem. Toksykol., 2016, 3, 698-701
  3. Chilczuk B., Perucka I., Materska M., i wsp., Zawartość luteiny, zeaksantyny i β-karotenu w liofilizowanych owocach wybranych odmian Cucubrita Maxima D., Żywność. Nauka. Technologia. Jakość., 2014, 2(93), 139-150
  4. Sosińska E., Panasiewicz M., Wpływ wilgotności pestek dyni na wybrane właściwości fizyczne, Acta Sci. Pol., 2012, 11(3-4), 47-53
  5. Antoniewska A., Adamska A., Rutkowska J. i wsp., Olej z nasion dyni jako źródło cennych składników człowieka, Probl Hig Epidemiol, 2017, 98(1), 17-22
  6. Obiedzińska A., Waszkiewicz-Robak B., Oleje tłoczone na zimno jakoś żywność funkcjonalna, Żywność. Nauka. Technologia. Jakość., 2012, 1(80), 27-44
  7. http://www.rsi2004.lubelskie.pl/doc/sty7/art/Sosinska_Ewa_art.pdf
  8. Kunachowicz H., Nadolna I., Iwanow K. i wsp., Wartość odżywcza wybranych produktów spożywczych i typowych potraw, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, wydanie VI, 2012

Anna Huma

Anna Huma

Autor artykułów at Edukacja Żywieniowa.PL
Anna Huma - dietetyk kliniczny, absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Regularnie uczestniczy w zjazdach i konferencjach żywieniowych, podnosząc tym samym swoje kwalifikacje. Ceni sobie indywidualne podejście do pacjenta, które skutecznie prowadzi do zmiany jego nawyków żywieniowych. Jako pasjonatka gotowania chętnie uzupełnia jadłospisy prawdziwymi przysmakami.

Zamów konsultację z Anią
Anna Huma

Latest posts by Anna Huma (see all)

0 replies

Dodaj komentarz

Podziel się swoim komentarzem
Możesz tu podzielić się swoja opinia o Edukacji Żywieniowej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *