Dieta w walce ze smogiem.

Smog to zjawisko atmosferyczne, powstające w wyniku znacznego zanieczyszczenia środowiska przez człowieka oraz niekorzystnych zjawisk naturalnych: bezwietrznej pogody i znacznego zamglenia. Oddychanie zanieczyszczonym powietrzem może prowadzić do wielu chorób, m.in. astmy i alergii. Ministerstwo Zdrowia podaje, iż wg WHO

w Polsce z powodu chorób związanych z wysoką emisją zanieczyszczeń powietrza umiera rocznie 45 tys. osób. To ponad 15 razy więcej niż wskutek nieszczęśliwych wypadków drogowych.

Zagrożenia

Według ekspertów oddychanie powietrzem, którego zanieczyszczenie znacznie przekracza wszelkie normy, może spowodować zwiększenie liczby zachorowań na astmę. Ponadto, mogą nasilić się alergie oraz inne infekcje układu oddechowego. Szczególnie narażone na zachorowania są dzieci i osoby starsze. Specjaliści ostrzegają, że w wyniku oddychania zanieczyszczonym powietrzem częściej będą występowały choroby układu krwionośnego (nadciśnienie, zawały), a także niebezpieczne ataki duszności. Wzrośnie również liczba cierpiących na schorzenia gardła, krtani czy oskrzeli. U wielu osób może pojawić się kichanie, zapalenie spojówek, pieczenie i łzawienie oczu. Smog powoduje także bezsenność, zmęczenie, zaburzenia koncentracji oraz rozdrażnienie. Zanieczyszczone powietrze szkodzi jednak nie tylko ludziom.

Toksyczne związki przedostają się do wody i gleby, po czym trafiają do wszystkich żywych organizmów.

Jak obronić się przed smogiem?

Przebywając na zewnątrz najlepiej używać masek przeciwsmogowych. Gdy stężenie groźnych pyłów i zanieczyszczeń przekracza normy, najlepiej pozostać w domu – zrezygnujmy więc ze spaceru. Warto zadbać o jakość powietrza w pomieszczeniach. Doskonale sprawdzą się tu urządzenia do nawilżania i oczyszczania powietrza, a także „naturalne zielone filtry”, czyli rośliny doniczkowe. Ciekawe propozycje i kompozycje domowych roślin oczyszczających powietrze ma dla nas znany bloger Wojciech Wardecki (www.w-ogrodzie.com)

Ratunkiem zdrowa dieta

Oczyścić organizm pomoże także zdrowy jadłospis. Odpowiednia dieta pozwala redukować stres oksydacyjny, który jest skutkiem wdychania zanieczyszczonego powietrza. Aby to osiągnąć, należy włączyć do diety produkty bogate tzw. antyoksydanty, które  zmniejszają ryzyko wystąpienia wielu chorób. Są to związki chemiczne, wykazujące zdolność neutralizowania wolnych rodników, które w nadmiarze mogą przyczyniać się do rozwoju miażdżycy, chorób układu pokarmowego, oddechowego, nowotworów,  a także do przyspieszonego starzenia się. Antyoksydantami są m.in. witamina C, witamina E, egzogenny koenzym Q, karotenoidy i polifenole. Są produkowane przez sam organizm, mogą być też dostarczane z pożywieniem. Najwięcej znajdziemy ich w ciemnych warzywach (kapusta, cebula) i owocach (maliny, jeżyny, czarne jagody, borówki amerykańskie, aronia, winogrona).

Warto pamiętać, że w zdrowej codziennej diecie powinno się znaleźć przede wszystkim pięć porcji warzyw.

Dobrze jest sięgać po brokuły, selery, czosnek, chrzan, kiełki, rośliny strączkowe i orzechy, które są doskonałym źródłem białka, witamin i minerałów. Włączenie do diety soi (surowe ziarna, miso, sos sojowy, tofu, mleko sojowe), która jest bogata we flawonoidy.

Stres oksydacyjny doskonale minimalizują wspomniane witaminy C i E – silne przeciwutleniacze. Warto jeść awokado, którego 100 g zaspokaja 10% dziennego zapotrzebowania na witaminę E.

Podobnie działa również szpinak i oliwa z oliwek. Witaminę C znajdziemy m.in. w papryce, brukselce, kalarepie, natce pietruszki i cytrusach. Warto także włączyć do diety kwasy tłuszczowe omega-3 i witaminę D. Aby tego dokonać w menu powinny znaleźć się ryby – przynajmniej 3 razy w tygodniu. Warto spożywać również tłuszcze roślinne, np. olej lniany czy oliwę z oliwek – tłoczone na zimno.

Korzystnie na zdrowie wpłynie również kurkuma, zawierająca kurkuminę o właściwościach przeciwzakrzepowych, przeciwutleniających oraz przeciwnowotworowych. Oczyszczanie organizmu wesprze również zwiększenie spożycia produktów bogatych w błonnik (pełnoziarniste zboża, kasze), który oczyszcza organizm z toksyn.

Do picia zaleca się niegazowaną wodę mineralną – przynajmniej 1,5 l dziennie. Watro sięgać po świeżo wyciskane soki oraz zieloną herbatę. Należy ograniczyć spożywanie mięsa, zwłaszcza czerwonego, soli oraz produktów przetworzonych. Pozytywnie wpłynie również rezygnacja z cukru i słodyczy, które zakwaszają organizm i przyczyniają się do wielu chorób.

Smog jest bardzo poważnym problemem dla mieszkańców każdej większej aglomeracji. Dobrze zbilansowana dieta pomoże walczyć ze skutkami wdychania zanieczyszczonego powietrza, cieszyć się zdrowiem i dobrym samopoczuciem.

W najbliższą sobotę dnia 13 stycznia br., w Nowohuckim Centrum Kultury w Krakowie odbędą się bezpłatne specjalne warsztaty poświęcone diecie w walce ze smogiem.

Zapraszamy serdecznie wszystkich mieszkańców Krakowa. Nie może Was zabraknąć na naszych warsztatach, wejdź na stronę i zarejestruj się na bezpłatne warsztaty.

Dołącz do wydarzenia: http://bit.ly/ogrodzimowy_fb

Zapisy na warsztaty: http://bit.ly/ogrodzimowy10

Sylwia Krupa

Właściciel projektu / Redaktor at Edukacja Żywieniowa.PL
Doradca corporate wellness i Edukator Żywieniowy, ukończyła kursy i szkolenia związane z żywieniem człowieka. Opracowała wiele własnych nowatorskich sposobów planowania i organizowania codziennego żywienia oraz przygotowywania zbilansowanych posiłków dla siebie i całej rodziny każdego dnia.
Dla niej jako trenerki zdrowego stylu życia, najważniejsze stało się promowanie idei świadomego odżywiania oraz w jaki sposób to, co jemy, ma wpływ na zdrowie, wygląd i codzienne samopoczucie.

Zamów konsultację z Sylwią
Sylwia Krupa
0 replies

Dodaj komentarz

Podziel się swoim komentarzem
Możesz tu podzielić się swoja opinia o Edukacji Żywieniowej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *