DIETA DUKANA – DLACZEGO JEST NIEBEZPIECZNA?

Książkę „Nie potrafię schudnąć. Rewelacyjna francuska dieta odchudzająca” dr Pierre’a Dukana pierwszy raz wydano w 2000 roku. Od razu stała się hitem i nadal nie traci na popularności. Wśród znajomych często jest ktoś, kto tej diety próbował. Efekty przy jej rygorystycznym stosowaniu są dosyć szybkie, przez co jest tak lubiana. Jednak w większości przypadków występuje efekt jo-jo, a ponadto wiele niekorzystnych następstw zdrowotnych, których może nie być widać gołym okiem.

NA CZYM POLEGA DIETA DUKANA?

Dieta Dukana jest oparta na białkach.Tłuszcze i węglowodany są używane w bardzo ograniczonych ilościach. Dukan posługuje się tym, że do strawienia białek zawartych w posiłku organizm zużywa więcej energii, a to obniża jego kaloryczność.

Metoda ta składa się z czterech faz: uderzeniowej, naprzemiennej, utrwalenia i stabilizacji.

  • Pierwsza faza jest najbardziej restrykcyjna. Ale z drugiej strony jest to też faza, w której traci się najwięcej kilogramów. Etap ten trwa od 2 do 7 dni. Jadłospis w tym czasie powinien zawierać produkty dostarczające pełnowartościowego białka zwierzęcego, w takich ilościach, aby nie dopuścić do pojawienia się uczucia głodu i podjadania produktów niedozwolonych.
  • Druga faza jest mniej rygorystyczna. Jadłospis jest naprzemienny. Oznacza to, że posiłki proteinowe można łączyć z proteinowo-warzywnymi. Osoba będąca na tym etapie przez kilka dni powinna jeść posiłki białkowe z warzywami a przez kolejnych kilka dni jedynie posiłki białkowe, takie jak w fazie pierwszej. Faza ta trwa dotąd, aż dana osoba osiągnie oczekiwaną masę ciała.
  • Celem trzeciej fazy jest utrwalenie osiągniętych efektów przez przywyknięcie do nowych nawyków żywieniowych i nie wprowadzaniu własnych modyfikacji. Czas trwania tej fazy ustalany jest indywidualnie. Zależy bowiem od liczby utraconych kilogramów – 10 dni na każdy zrzucony kilogram. W tej fazie posiłki proteinowe można łączyć z warzywami bez konieczności stosowania „wymiennych” dni oraz co ciekawe dopuszczalne jest pozwolenie sobie na tzw. „królewską ucztę”, czyli zjedzenie posiłku z produktów niedozwolonych dwa razy w tygodniu.
  • Czwarta faza według założenia autora powinna trwać do końca życia. Nie ma tu większych ograniczeń. Szeroko rozumiane racjonalne odżywianie z wykluczeniem słodyczy, do tego spożywanie 3 łyżek otrąb pszennych dziennie. Jeden dzień w tygodniu należy zarezerwować na odżywianie proteinowe, takie jak w fazie uderzeniowej.

BIAŁKA BIAŁKA BIAŁKA…

Dieta, którą zaleca dr Dukan zawiera zdecydowanie za dużo białka. Norma na białko dla zdrowego człowieka wynosi ok. 15% całodziennej energii pobieranej z pokarmem, natomiast dieta Dukana dostarcza go ponad dwa razy więcej. Białko jest potrzebne, ale nie w nadmiarze. Nawet bardzo zdrowy organizm może sobie nie poradzić z tak dużą jego podażą, która obciąża nerki i wątrobę (narządy odpowiedzialne za metabolizm białka).

WPŁYW NA ZDROWIE

Dieta Dukana prowadzi do wielu negatywnych skutków zdrowotnych. W konsekwencji ograniczania węglowodanów organizm musi czerpać energię z tłuszczu. Podczas jego spalania powstają produkty uboczne – ciała ketonowe. Wzrost ich liczby we krwi, prowadzi do kwasicy ketonowej. Ketony stają się źródłem energii m.in. dla ośrodkowego układu nerwowego, co skutkuje uczuciem zmęczenia i zaburzeniami koncentracji. Mała zawartość produktów zbożowych i warzyw jest powodem niedoboru błonnika. Zbyt mała podaż tego składnika z dietą powoduje zaparcia, które sprzyjają rozwojowi raka jelita grubego.

Dieta Dukana jest też bardzo niedoborowa pod względem makro i mikro-elementów. Jednak najbardziej jest to widoczne w przypadku wapnia, magnezu i potasu, gdyż ich wchłanianie z przewodu pokarmowego jest uzależnione od białka, a w przypadku jego nadmiaru jest to utrudnione. Natomiast niedobór sodu i potasu w organizmie prowadzi do zaburzeń równowagi wodno-elektrolitowej.

W wyniku nadmiaru dostarczanego z dietą białka, nerki pracują intensywniej, jest zwiększona filtracja. Kościec traci wapń co może doprowadzić do osteoporozy. Oprócz tego zakwaszenie organizmu hamuje funkcje komórek biorących udział w procesach tworzenia tkanki kostnej, a pobudza komórki uczestniczące w jej rozpadzie.

Dieta wysokobiałkowa może doprowadzić do kamicy nerkowej i niewydolności nerek, co może się zakończyć dializami. Choroba ta polega na tworzeniu się złogów ze składników moczu i ich odkładaniu w układzie moczowym. Wysoka zawartość białka w diecie a niska węglowodanów, prowadzące do długotrwałego zakwaszenia organizmu zwiększają ryzyko rozwoju dny moczanowej. Choroba ta polega na odkładaniu się złogów kryształków moczanów w mięśniach, tkance podskórnej i stawach, co prowadzi do zapalenia stawów.

Ponadto diety wysokobiałkowe wpływają negatywnie na układ nerwowy. Komórki nerwowe nie funkcjonują wtedy prawidłowo, co skutkuje osłabieniem koncentracji, pamięci i spostrzegawczości. Sprzyja temu nie tylko nadmiar białka, ale też jednocześnie niedobór magnezu, selenu, manganu i witamin: C, A, E i z grupy B, których w diecie Dukana jest bardzo mało.

Przez nieograniczone spożycie produktów zwierzęcych, a co za tym idzie kwasów tłuszczowych nasyconych i cholesterolu pokarmowego, istnieje duże ryzyko wzrostu stężenia frakcji LDL cholesteroluwe krwi, co w konsekwencji może doprowadzić do miażdżycy.

DLACZEGO DAJE SZYBKIE EFEKTY?

Białko daje uczucie sytości w większym stopniu niż inne składniki pokarmowe (węglowodany, tłuszcze). Sprawia to, że osoba stosująca tą dietę w mniejszym stopniu czuje głód. Ograniczenie węglowodanów powoduje zmniejszenia ryzyka gwałtownych wyrzutów insuliny, które generują wzrost łaknienia. Kolejnym powodem szybkich efektów diety Dukana, jest monotonia planu żywieniowego. Ciągłe spożywanie tych samych produktów zniechęca do zwiększania porcji, przez co wartość energetyczna posiłków jest mała.

Za szybszą utratę masy ciała odpowiada trawienie i przemiany białka w organizmie. Białka potrzebują wyższego wydatku energetycznego niż węglowodany i tłuszcze. Dlatego stosując tą dietę rezerwy energetyczne organizmu są zużywane w większym stopniu.

Osoby będące na diecie dr Dukana często odczuwają brak apetytu. Występuje on w efekcie zatrucia organizmu produktami przemiany materii białka – mocznikiem i amoniakiem. Bardzo duża ich ilość stwarza zagrożenie dla nerek, które mogą nie być w stanie sobie z nimi poradzić.

NIEKONWENCJONALNE ZALECENIA

Dr Dukan słynie z dość oryginalnych poglądów. Jednym z jego ekscentrycznych zaleceń jest polecanie stosowania aspartamu i napojów typu „light”. Na chwilę obecną aspartam budzi spore kontrowersje.

Liczne badania pokazują jego negatywny wpływ na organizm ludzki.

W badaniu na szczurach (Kovatsi L, Tsouggas M) wykazano, że aspartam przyczynia się do zmniejszenia koncentracji wapnia w nerkach, żołądku i jądrach oraz wzrostu koncentracji wapnia w sercu, mózgu, płucach, śledzionie, nadnerczach i krwi.

Inne badanie na szczurach (Soffritti M, Belpoggi F. i wsp.) pokazało, że metanol, który powstaje w wyniku metabolizmu aspartamu, może powodować wzrost zachorowalności na białaczkę i chłoniaka. Metanol z kolei jest przekształcany w formaldehyd o działaniu rakotwórczym.

Szczególnie niewskazany jest dla kobiet w ciąży, gdyż podczas życia płodowego wzrasta jego rakotwórcze działanie.

Według dr Dukana napoje typu „light” zmniejszają chęć zjedzenia słodyczy. Choć wg najnowszych wytycznych nie są one polecane. Jeśli produkt „light” ma ograniczoną ilość tłuszczu, to zwykle ma większą ilość cukru i na odwrót. Cukier może też być zastąpiony słodzikami. Nierzadko produkty wyjściowe, mają lepszy skład niż ich odpowiedniki w formie „light”.

Kolejnym z niekonwencjonalnych pomysłów pana Dukana jest zachęcanie ludzi do noszenia lżejszej odzieży, chłodnych kąpieli, spożywania zimnych potraw czy ssania kostek lodu. W ten sposób chce pobudzić termogenezę drżeniową mięśni, a przy tym zwiększyć wykorzystanie energii i spalenie kalorii.

Dieta jaką proponuje dr Dukan w niezwykle dużym stopniu negatywnie wpływa na organizm. Prawdą jest, że rezultaty stosowania tej diety widać bardzo szybko, jednak efekt jo-jo występuje niemal u wszystkich osób stosujących się do tych zaleceń. Szczupła sylwetka z dr Dukanem będzie więc tylko na chwilę, natomiast powikłania zdrowotne na dużo dłużej. Czy warto stawiać przemijającą urodę nad zdrowiem?

Chcesz schudnąć zdrowo i bezpiecznie? Potrzebujesz zdrowego jadłospisu i naszego wsparcia?

Skorzystaj z naszych konsultacji on-line link zakupu znajdziesz TU

BIBLIOGRAFIA:

Dukan P.: Nie potrafię schudnąć – Rewelacyjna francuska dieta odchudzająca; 2000; Wyd. Otwarte

Koszowska A., Dittfeld A. Nowak J. i wsp.: Cukier – czy warto go zastąpić substancjami słodzącymi?: Zakład Profilaktyki Chorób Żywieniowozależnych, Wydział Zdrowia Publicznego, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach; Nowa Medycyna 1/2014

Kovatsi L, Tsouggas M: The effect of oral aspartame administration on the excentretion and the distribution of calcium in rat tissues. J Elementol 2005; 10: 911-917

Soffritti M, Belpoggi F,Esposti D, Lambertini L: Aspartame includes lymphomas and leukaemias in rats. Eur J Oncol 2005; 10:107-116.

Soffritti M, Belpoggi F, Tibaldi E et al.: Life-span exposure to low doses of aspartame beginning during prenatal life increases cancer effects in rats.Environ Health Perspect 2007; 115: 1293-1297.

 

Martyna Chatkiewicz

Martyna Chatkiewicz

Autor artykułów at Edukacja Żywieniowa.PL
Martyna Chatkiewicz - studentka dietetyki Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Ukończyła kursy i szkolenia związane z żywieniem klinicznym. Jej celem jest kształcenie się w kierunku psychodietetyki. Uważa, że dietetyk oprócz wiedzy z zakresu żywienia powinien również umieć motywować. Pragnie pokazać ludziom, jak złe nawyki żywieniowe mogą negatywnie wpływać na zdrowie i jak można je zmienić.

Zamów konsultację z Martyną
Martyna Chatkiewicz
0 replies

Dodaj komentarz

Podziel się swoim komentarzem
Możesz tu podzielić się swoja opinia o Edukacji Żywieniowej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *