dieta

Najlepsza i najgorsza dieta w 2018 rok

W styczniu U.S. News opublikował coroczne zestawienie najlepszych i najgorszych diet ocenianych przez grupę specjalistów, m.in. pod kątem bezpieczeństwa, wartości odżywczej, skuteczności w walce z nadwagą i niektórymi chorobami. Pod lupę wzięto aż 40 diet! Która wypadła najlepiej, a  której nie warto stosować?

W rankingu tym pierwszym miejscu znalazły się jednocześnie dwie diety – dieta śródziemnomorska oraz dieta DASH, zaś na trzecim – dieta fleksitariańska. Za najgorsze diety uznano dietę Dukana i dietę ketogenną. Przyjrzyjmy się więc bliżej tym modelom żywienia.

Dieta DASH i Dieta śródziemnomorska na pierwszym miejscu!

Dieta DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) to nowatorski sposób odżywiania mający na celu przede wszystkim obniżenie ciśnienia tętniczego krwi. Badania dowodzą, że już w dwa tygodnie można obniżyć ciśnienie o kilka mm/Hg. Dieta ta może również zapobiec nowotworom, osteoporozie, cukrzycy, chorobom serca, udarowi mózgu, a także pomaga schudnąć. Dieta DASH zakłada zmniejszenie kaloryczności posiłków i modyfikację produktów wpływających na ciśnienie tętnicze krwi. Podstawę jadłospisu stanowią produkty pełnoziarniste: pieczywo, makaron razowy, brązowy ryż, kasze oraz owoce i warzywa o niskiej zawartości sodu (m.in. bakłażan, cukinia, dynia, szparagi, groszek zielony, papryka, szczypiorek, sałata, ananas, arbuz, banan, czarne jagody, truskawki, maliny, czereśnie, wiśnie, grejpfruty, cytryny, jabłka, brzoskwinie, pomarańcze, kiwi). Warzywa i owoce (od 400-1000g na dobę, w 4-5 posiłkach) są dobrym źródłem potasu, który reguluje gospodarkę wodną organizmu. Do diety należy także włączyć nabiał (naturalne jogurty, kefiry, maślanki), chude mięso, ryby (2 do 4 razy w tygodniu), nasiona roślin strączkowych, orzechy i zdrowe tłuszcze roślinne. Ograniczać trzeba solenie posiłków – maksymalna ilości to 5-6g na dobę.

Dieta śródziemnomorska stanowi styl odżywiania dla osób dbających o swoje zdrowie. Termin ten wprowadził amerykański epidemiolog z dr Ancel Keys. Dieta ta nie wymaga specjalnych wyrzeczeń, ale tylko zamiany produktów spożywczych na zdrowsze. Podstawę tej diety stanowią produkty roślinne, które powinny wchodzić w skład każdego posiłku. Powinno się więc sięgać po pełnoziarniste pieczywo, kasze oraz makarony. Niezastąpiony składnik menu stanowią świeże, sezonowe warzywa i owoce. Ważną rolę w tej diecie stanowią rośliny strączkowe, które są doskonałym źródłem białka i błonnika oraz orzechy i nasiona. Podstawowym tłuszczem jest oliwa z oliwek, którą można stosować niemal do wszystkich potraw. Dieta ta bogata jest też w ryby i owoce morza. W kuchni śródziemnomorskiej sól zastępują zioła, m.in. bazylia, tymianek, kminek, rozmaryn, szałwia. Produkty mleczne i jaja spożywane są w umiarkowanych ilościach.

Dieta śródziemnomorska ceniona jest nie tylko za efekty w odchudzaniu, ale też za to, iż wspomaga pracę układu krążenia, obniża poziom cholesterolu, reguluje ciśnienie krwi i dba o prawidłową pracę jelit.

Trzecie miejsce dla fleksitarianizmu!

Nazwa diety powstała z połączenia słów: „flexible”- elastyczny oraz „vegetarian”- wegetariański, z tego też powodu nazywana bywa elastycznym wegetarianizmem. Głównym założeniem tego sposobu odżywiania jest przede wszystkim ograniczenie spożycia mięsa i jego przetworów. Poza tym opiera się na zasadach racjonalnego odżywiania, uwzględnia zapotrzebowanie na wszystkie potrzebne składniki odżywcze. Źródłem białka we fleksitarianizmie jest białko roślinne m.in. z roślin strączkowych (soczewica, ciecierzyca, soja, bób, groch) i ich produktów (tofu, tempeh) i napoje roślinne. Można także sięgać po nabiał, jajka i ryby.

Naukowcy uważają, iż ograniczenie spożycia mięsa może pomóc zachować zdrowie, a przede wszystkim zmniejsza ryzyko zachorowania m.in. nowotwory i choroby układu krążenia.

Najgorsze diety – Dieta ketogeniczna & Dieta Dukana!

Diety te zajęły równocześnie 39 miejsce. Dlaczego? Otóż specjaliści podkreślają wysoką ich restrykcyjność i brak dowodów na skuteczność ich stosowania.

Dieta ketogeniczna (m.in. dieta Atkinsa, Kwaśniewskiego, dieta Plaż Południowych), czyli wysokotłuszczowa, niskowęglowodanowa z powodzeniem bywa stosowana u osób z padaczką, nie jest zalecana przy odchudzaniu. W codziennym jadłospisie znajduje się około 35% tłuszczów, 50% węglowodanów i 15% białek. Diety te bazują głównie na tłuszczu pochodzenia zwierzęcego, przy jednoczesnej nadmiernej podaży białka. Źródło kwasów nasyconych stanowi przede wszystkim  mięso, masło, smalec, olej kokosowy i palmowy. Jednonienasycone kwasy tłuszczowe pochodzą z  oliwek,  migdałów, awokado, a wielonienasycone z ryb morskich, oleju lnianego, oleju rzepakowego, orzechów włoskich i jaj. Białko pochodzi głównie z mięso i jego przetworów, a także nabiału i ryb. Źródłem węglowodanów są głównie warzywa niskoskrobiowe.

Zakazane są m.in. konserwanty, cukier i produkty, które go zawierają. Niestety dieta ketogenna może doprowadzić do odwodnienia, problemów z nerkami i wątrobą, niedoboru magnezu, potasu, witamin z grupy B.  a stosowna długotrwale może przyspieszyć rozwój miażdżycy. 

Dieta Dukana

W diecie  Dukana (zwanej też dietą Protal od francuskich słów: proteins i alternatives) 36% energii stanowi białko. Twórcą diety jest doktor Pierre Dukan, który twierdzi, energia potrzebna do strawienia białka jest większa od tej, jaką uzyskujemy z białka obecnego w pokarmie, a organizm korzysta  wtedy z  zasobów tkanki tłuszczowej. Białko daje też uczucie sytości na długo, nie odczuwamy więc głodu. Dieta Dukana składa się z czterech etapów: pierwszy i drugi etap to zrzucenie zbędnych kilogramów, a trzeci i czwarty ma pozwolić uniknąć efektu jo-jo i utrzymać szczupłą sylwetkę. Ponadto stosując dietę należy pić dużo wody, przynajmniej 1,5 litra. Dieta Dukana stosowana przez długi czas powoduje uszkodzenie kłębuszka nerkowego, co skutkuje stanem zapalnym nerki. Badania wykazały, że dieta wysokobiałkowa nasila utlenianie leucyny – aminokwasu występującego w mięśniach, powodując ich spalanie. Wysoka zawartość białka w diecie może też przyczynić się do rozwoju różnych chorób, m.in. miażdżycy. Ponadto niedobór  błonnika w jadłospisie niekorzystnie wpływa na stan jelit, powodując przewlekłe zaparcia i stany zapalne jelita grubego.

Może też dojść do niedoboru witamin i minerałów oraz zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowej. Występuje wtedy większe ryzyko rozwoju chorób, m.in. chorób stawów, mięśni, osteoporozy czy  zaburzeń trawienia.

Niepokojące jest niestety to, iż diety uznane za najgorsze cieszą się nadal dużą popularnością. Dlaczego wybieramy to, co uznane jest za szkodliwe dla naszego zdrowia?

Warto dbać o swoje zdrowie, szczególnie ważne jest to przy wyborze diety dla siebie. Lepiej skorzystać z rady specjalisty niż samodzielnie eksperymentować ze swoim zdrowiem. Może nas to bowiem sporo kosztować.

Jeśli chcesz zdrowo się odżywiać, potrzebujesz wsparcia żywieniowego? chętnie ci w tym pomożemy Skorzystaj z naszych konsultacji on-line link zakupu znajdziesz TU

Źródło: https://health.usnews.com/best-diet/best-diets-overall

 

Sylwia Krupa

Właściciel projektu / Redaktor at Edukacja Żywieniowa.PL
Doradca corporate wellness i Edukator Żywieniowy, ukończyła kursy i szkolenia związane z żywieniem człowieka. Opracowała wiele własnych nowatorskich sposobów planowania i organizowania codziennego żywienia oraz przygotowywania zbilansowanych posiłków dla siebie i całej rodziny każdego dnia.
Dla niej jako trenerki zdrowego stylu życia, najważniejsze stało się promowanie idei świadomego odżywiania oraz w jaki sposób to, co jemy, ma wpływ na zdrowie, wygląd i codzienne samopoczucie.

Zamów konsultację z Sylwią
Sylwia Krupa
0 replies

Dodaj komentarz

Podziel się swoim komentarzem
Możesz tu podzielić się swoja opinia o Edukacji Żywieniowej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *