Masz serce? Dbaj o serce! 

Jak co roku,  24 września z inicjatywy World Heart Federation, na całym świecie obchodzony jest Dzień Serca.  W dniu tym przede wszystkim edukujemy na temat profilaktyki chorób serca. Czy ty dbasz o swoje serce?

Światowa Organizacja Zdrowia podaje, iż w 2015 roku z powodu chorób serca zmarło17,7 mln osób. World Heart Federation ostrzega, że do 2030 roku liczba ta wzrośnie do 23 mln.

Serce…

Serce to najważniejszy organ w organizmie. Czasami jednak zapominamy o tym i przestajemy o nie dbać. Wtedy zaczynają się choroby, za które odpowiadają m.in. wysokie stężenie cholesterolu LDL, nadciśnienie tętnicze, niewłaściwa dieta, stres, brak ruchu, otyłość, nadużywanie alkoholu i palenie papierosów. Choroby sercowo-naczyniowe są najczęstszą przyczyną zgonów ludzi na świecie. Najczęściej diagnozowaną chorobą układu sercowo-naczyniowego jest zawał mięśnia sercowego, potem choroba wieńcowa (chorobą niedokrwienna serca), udar mózgu i miażdżyca.

Jak dbać o serce?

Na kondycje naszego serca mają wpływ różne czynniki. Niektóre są niezależne od nas, jak predyspozycje genetyczne, wiek, płeć czy przewlekła choroba nerek. Jednak niektóre czynniki możemy kontrolować i podjąć działania profilaktyczne. Zmiana stylu życia korzystnie wpłynie na pracę serca. Ważne jest także to, by wykonywać badania profilaktyczne, których wyniki pokażą w jakiej kondycji jest nasze serce.

Dieta dla serca

Nasze codzienne menu ma wpływ na nasze zdrowie. Dieta wspomagająca pracę serca powinna się składać z produktów bogatych w błonnik, czyli warzyw, owoców, pieczywa z mąk z pełnoziarnistych, kasz, brązowego ryżu, roślin strączkowych, nasion i orzechów. Produkty powinny też być bogate w antyoksydanty, czyli przeciwutleniacze. Bogatym ich źródłem są przede wszystkim „niebieskie owoce”: aronia, borówki, jeżyny, owoce czarnego bzu, jagody, winogrona (zwłaszcza ciemne) oraz dzika róża. Znajdziemy je też w owocach cytrusowych (pomarańcze, grejpfruty), warzywach (brokuły, papryka, pomidory, marchew), olejach roślinnych, zbożach. Do menu warto włączyć czosnek, który zapobiega odkładaniu się blaszki miażdżycowej w tętnicach. Sięgajmy po zdrowe tłuszcze, tłoczone na zimno: oliwę z oliwek, olej lniany czy rzepakowy.
Miano najzdrowszej diety uzyskała dieta śródziemnomorska bogata w tłuszcze jednonienasycone, warzywa i owoce. Potrawy najlepiej przyrządzać na parze lub dusić. Zamiast majonezu stosujmy jogurt naturalny, a część tłuszczu w wypiekach zastąpimy bananem.

Czego unikać?

Słodyczy, słodkich soków, słodzonych napojów gazowanych, przetworzonych produktów mlecznych, mleka pasteryzowanego, białego pieczywa, konserw oraz innych przetworzonych produktów. Unikajmy też tłuszczy „trans”, które znajdziemy m.in. w twardych margarynach. Należy także ograniczyć spożywanie kawy, czarnej herbaty i napojów alkoholowych. Sól, należy zastąpić ziołami.

Aktywność fizyczna dla serca

Aktywność fizyczna to ważny element w profilaktyce chorób serca. Powinniśmy się ruszać codziennie. Jazda na rowerze, fitness, pływanie czy inna aktywność pomoże nam zadbać o dobrą kondycję organizmu. Jeśli nie mamy czasu na ćwiczenia poza domem, starajmy się ruszać w domu.  Wchodzenie po schodach to również ruch. Pamiętajmy o tym.

 

Chcesz zmienić swoją dietę i odżywiać się zdrowo? Zadbaj o potrzeby swojego serca i całego organizmu Skorzystaj z naszych konsultacji on-line link zakupu znajdziesz TU

Edukacja Żywieniowa

Chętnie dzielimy się naszą wiedzą i doświadczeniem ze wszystkimi, którzy chcą wiedzieć więcej o zdrowym odżywianiu. Zależy nam na zwiększaniu świadomości żywieniowej, by dokonywać zdrowych wyborów każdego dnia.
Edukacja Żywieniowa
0 replies

Dodaj komentarz

Podziel się swoim komentarzem
Możesz tu podzielić się swoja opinia o Edukacji Żywieniowej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *