Czy mleko jest zdrowe?

Dzień Mleka – czy uczcisz go szklanką mleka?

Być może podpowie Ci ten artykuł, a może skłoni do refleksji nad tym, że zdrowe odżywianie to naprawdę złożona sprawa! Tym razem nim zaczniemy, chcemy wyjaśnić bardzo ważną kwestię:

Dietetyka jest dziedziną, która dynamicznie się rozwija. Oparta jest na TEORIACH NAUKOWYCH, a dzięki postępowi wiedzy jesteśmy w stanie co raz lepiej je weryfikować. Wszystko co wiemy – wiemy według aktualnego stanu wiedzy, dlatego warto śledzić wydarzenia i uaktualniać informacje.

Wstęp

Napisanie dla Was jednego artykułu zajmuje nam od 2 do nawet 6 godzin! Dlaczego tak długo? Bo każdą informację weryfikujemy, by przekazywać Wam wiedzę odpowiedzialnie. Bazujemy na najbardziej aktualnych badaniach, dostępnych w czasopismach medycznych z całego świata.

Naszą podstawową bazą jest PubMed – tam wyszukujemy wyniki badań klinicznych i na ich podstawie tworzymy dla Was praktyczne, użyteczne rozwiązania, które możecie wykorzystać dla swojego zdrowia. Baza PubMed działa pod: US National Library of Medicine National Institutes of Health.

Na hasło “mleko”, ograniczając badania wyłącznie do ostatnich pięciu lat, wybierając tylko badania z udziałem ludzi – mamy do dyspozycji 9 730 artykułów!!! Czy rozumiecie już, że opieranie swojego zdania, podejścia do zdrowia, czy wręcz przekazywanie informacji wyłącznie na podstawie jednego z nich, jest dość poważnym nadużyciem? Nadużyciem Waszego zaufania, na które bardzo ciężko pracujemy. Nie dajcie się manipulować, dowiadujcie się jak najwięcej, aby dopiero na tej podstawie podejmować decyzje istotne dla Waszego zdrowia! Bo o zdrowie tutaj przede wszystkim chodzi!

Czy mleko jest zdrowe?

Żywność z definicji powinna mieć pozytywny wpływ na zdrowie. Jednak nawet takie podstawy dietetyki budzą wątpliwości – czy w takim razie żywność wysoko przetworzona nie jest żywnością, skoro nie raz wyniki badań wskazywały, że jest szkodliwa dla zdrowia? Działanie każdego produktu na zdrowie zależy przede wszystkim od indywidualnych predyspozycji i spożywanych ilości!

Z żywieniowego punktu widzenia mleko jest źródłem między innymi białka, wapnia i witaminy D. Wszystkie te składniki możemy znaleźć również w wielu innych produktach spożywczych. Wapń jest jednym ze składników warunkujących prawidłową budowę kości, a witamina D pomaga wchłaniać wapń z przewodu pokarmowego, jednocześnie umożliwiając później jego wiązanie w kościach. Wapń jest również bardzo ważnym składnikiem regulującym pracę całego organizmu – odpowiedzialny jest także między innymi za odpowiednią kurczliwość mięśni i błon komórkowych.

Jeżeli z dietą dostarczamy zbyt mało wapnia, organizm zaczyna pobierać go z kości! Tylko do około 30-35 roku życia możemy zwiększyć gęstość naszych kości. Potem już tylko zapobiegamy dalszym ubytkom.

W Polsce niedobory wapnia są powszechne, warto sprawdzić je u siebie korzystając ze specjalistycznych badań. Nie wszystkie osoby, które często piją mleko, mają odpowiedni poziom wapnia w organizmie! Również nie wszyscy na diecie bezmlecznej mają go za mało. Znaczenie ma tutaj na przykład przyswajalność wapnia ze spożywanych produktów, stan naszego jelita czy obecność innych składników w tym samym daniu, które mogą blokować wchłanianie.

Jakie mleko wybierać?

Najczęstsze pytania dotyczą czy pić mleko UHT, czy mleko świeże – które jest lepsze? Na konferencji 18.09.2015 roku w Warszawie „Fakty i mity o mleku” specjaliści Polskiej Izby Mleka również prezentowali stanowisko, że w miarę możliwości zawsze powinniśmy korzystać z jak najmniej przetworzonych produktów. Jednak niestety, zwłaszcza w warunkach miejskich, często mleko UHT jest po prostu najbezpieczniejsze.

Przykład z życia – Wybrałam się po mleko „prosto od krowy”, jednak nim wróciłam z nim do domu, już miało bardzo nieprzyjemny zapach i gorzki smak, zupełnie nie nadawało się do spożycia – opowiada Magda.

Mleko UHT ma nas przede wszystkim zabezpieczyć przed zatruciem bakteriami. Proces ten służy również wydłużeniu daty przydatności do spożycia. Warto zainteresować się także mlekiem mikrofiltrowanym – jest poddawane pasteryzacji w mniejszej temperaturze, jednak należy przechowywać je w lodówce i jego termin ważności jest dużo krótszy.

Jeżeli więc macie dostęp do bezpiecznego świeżego mleka – warto je wybierać. Jeżeli nie – według aktualnego stanu wiedzy możecie wypijać mleko UHT.

Kontrowersje

Nie udało nam się znaleźć wiarygodnych badań potwierdzających obecność w mleku hormonów pochodzących z paszy. Chętnie zweryfikujemy każdy artykuł nadesłany przez Was. Informacje dotyczące tego, że: mleko powoduje nowotwory, osteoporozę czy cukrzycę, w tym cukrzycę typu I oraz inne choroby autoimmunologiczne są zazwyczaj prezentowane jednostronnie. Co to oznacza? Bardzo często pod uwagę brany jest tylko jeden czynnik.

Warto wiedzieć na przykład, że na odwapnienie kości wpływa całkowita ilość białka i fosforu w diecie, nie tylko białko i fosfor z mleka. Spożycie mleka może powodować choroby autoimmunologiczne, ale prawdopodobnie tylko u osób, które wykształciły nadwrażliwość na ten składnik diety.

Obecnie jest co raz więcej badań sugerujących, że nadwrażliwość na mleko dotyczy bardzo dużej części populacji, jednak nie każdego! To również kwestia, którą warto zbadać – można wykonać badania na odpowiednie przeciwciała. Zapraszamy na indywidualne konsultacje.

Podsumowanie

Czy uważasz, że mleko jest korzystne dla Twojego zdrowia? Nie zauważasz objawów nadwrażliwości pokarmowej? Uzupełniasz wapń także z innych źródeł? Stosujesz zasadę różnorodności spożywanych produktów, aby unikać nadwrażliwości? Smacznego, pij na zdrowie! Pamiętaj również o fermentowanych produktach mlecznych, które dodatkowo wspierają pracę jelit i są polecane znacznie częściej niż samo mleko.

Masz wątpliwości, czy mleko jest dla Ciebie odpowiednie? Wydaje Ci się, że jednak nie powinieneś go wypijać? Obserwujesz u siebie objawy nietolerancji laktozy lub objawy nadwrażliwości na białka mleka? Masz do tego prawo! Zastąp mleko innymi źródłami białka, wapnia i witaminy D – przeczytaj kolejny wpis: dieta bezmleczna – źródła wapnia.

Mamy nadzieję, że macie już szerszą perspektywę na temat mleka. Chętnie w przyszłości rozwiniemy ten temat, bo również dla nas jest pasjonujący.

My nie pijemy mleka, bo powoduje u nas silne reakcje nadwrażliwości. Zastępujemy mleko innymi produktami, sprawdzając co jakiś czas, czy może jednak nasze organizmy je zaakceptują…

*Źródło grafiki: Pinterest

Edukacja Żywieniowa
4 replies
  1. Aleksandra
    Aleksandra says:

    Ja do mleka mam dziwny stosunek. Będąc małą dziewczynką piłam go w ilościach ogromnych. Obecnie go nie lubię i używam tylko do kawy, a i tu staram się zamienić mleko od krowy na mleko roślinne, po którym czuję się stanowczo lepiej.

    Odpowiedz
    • zespół EdukacjaŻywieniowa.PL
      zespół EdukacjaŻywieniowa.PL says:

      Dobrze, że obserwujesz swój organizm i bierzesz pod uwagę jego sygnały! Możesz poznać przyczyny swoich objawów – polecamy testy nadwrażliwości na mleko i na nietolerancję laktozy. Jeżeli chcesz – umów się z nami na konsultację, wyjaśnimy Ci te kwestie i wydamy odpowiednie skierowania.

      Odpowiedz
    • zespół EdukacjaŻywieniowa.PL
      zespół EdukacjaŻywieniowa.PL says:

      Dziękujemy! Zastępowanie mleka fermentowanymi produktami mlecznymi jest polecane ze względu na dobroczynne dla zdrowia bakterie.

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Podziel się swoim komentarzem
Możesz tu podzielić się swoja opinia o Edukacji Żywieniowej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *