Cukrzyca zobacz czy problem dotyczy Ciebie?

Dziś przypada Światowy Dzień Walki z Cukrzycą, WHO bije na alarm! Cukrzyca dotyczy już ponad 60 milionów osób w Europie. W światowym raporcie dotyczącym dynamicznego rozwoju zachorowalności na cukrzycę WHO nie pozostawia złudzeń – do 2030 roku zajmie 7. miejsce w klasyfikacji najczęstszych przyczyn zgonów.

Cukrzyca – obok otyłości, chorób układu sercowo – naczyniowego, nowotworów – należy do chorób cywilizacyjnych, stwarzających największe zagrożenie dla zdrowia i życia ludzkiego. 27 czerwca – w rocznicę wynalezienia insuliny, czyli substancji, od której wszystko zależy – obchodzony jest Światowy Dzień Walki z Cukrzycą.

Czym jest cukrzyca?

Zgodnie z definicją Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego (PTD) cukrzyca jest to grupa chorób metabolicznych charakteryzująca się hiperglikemią wynikającą z defektu wydzielania i/lub działania insuliny. Przewlekła hiperglikemia wiąże się z uszkodzeniem, zaburzeniem czynności i niewydolnością różnych narządów, zwłaszcza oczu, nerek, nerwów, serca i naczyń krwionośnych.

Cukrzyca typu I związana jest przede wszystkim z wystąpieniem reakcji autoimmunologicznej przeciw komórkom beta-trzustki, które odpowiedzialne są za produkcję insuliny. Insulina jest hormonem, który obniża poziom glukozy we krwi. Natomiast cukrzyca typu II wynika w głównej mierze z prowadzonego stylu życia – niezdrowa dieta, brak aktywności fizycznej, rozwój nadwagi, otyłości. Powikłaniem jest hiperinsulinemia i insulinooporność. Dalej – stan przedcukrzycowy i ostatnia szansa na mocne postanowienie poprawy.

Cele terapii żywieniowej

Właściwe odżywianie stanowi integralną część leczenia cukrzycy, dlatego tak ważne jest stwarzanie zespołów interdyscyplinarnych z dietetykiem w składzie. Celem właściwie poprowadzonej edukacji i terapii żywieniowej jest:

  • osiągnięcie i utrzymanie pożądanej masy ciała;
  • utrzymanie optymalnych wartości glikemii (poziomu cukru we krwi);
  • osiągnięcie prawidłowych wartości lipidów;
  • optymalizacja wartości ciśnienia tętniczego krwi.

Przedstawiony plan działania ma zapewnić wysoki komfort życia pacjentowi, niejako – przedłużyć je poprzez zmniejszenie ryzyka wystąpienia przewlekłych powikłań choroby. Mowa tu o uszkodzeniu naczyń krwionośnych, które przestają w sposób efektywny dostarczać krew do serca, mózgu, nerek. Uszkodzenia dotyczą także małych naczyń, prowadząc do chorób oczu i dysfunkcji nerwów (tzw. stopa cukrzycowa).

Jak zadziałać dietą?

Najważniejszą rolę odgrywają węglowodany. Są to podstawowe składniki pokarmowe, wpływające na stężenie glukozy we krwi, dlatego  niezwykle istotna wydaje się być ich dokładna znajomość. Źródłem węglowodanów, które powinny znaleźć się w diecie cukrzyka są:

  • pełnoziarniste produkty zbożowe (kasze gruboziarniste, ryż brązowy lub paraboliczny, makarony z mąki pełnoziarnistej, pieczywo żytnie, razowe, płatki zbożowe, otręby);
  • warzywa i owoce (najlepiej wybierać te o niskim indeksie glikemicznym i spożywać w formie surowej, jak najmniej przetworzonej);
  • suche nasiona roślin strączkowych (stanowią źródło energii pochodzenia węglowodanowo – białkowego, również wpływają na poziom glikemii)

O tym jakie węglowodany wybierać do swojego jadłospisu pisaliśmy TU

Jako źródło białka należy wskazać:

  • chude gatunki mięs (drób, królik, cielęcina, sporadycznie chuda wołowina)
  • ryby
  • mleko i jego przetwory (sery twarogowe, jogurty naturalne, serki ziarniste, kefiry, maślanki – są to naturalne źródła laktozy, która również jest cukrem, stąd możliwy przyrost glikemii po ich spożyciu);

Ostatni istotny makroelement niezbędny w diecie cukrzyka to tłuszcz. Jego źródeł należy upatrywać w:

  • orzechach (włoskich, migdałach), nasionach (słonecznika, lnu), pestkach (dyni);
  • olejach roślinnych: rzepakowym, lnianym, oliwie z oliwek.

Co więcej?

Naturalnym wsparciem w walce z cukrzycą może okazać się fitoterapia, czyli stosowanie środków pochodzenia roślinnego. Wśród dostępnych w Polsce ziół, których suplementację warto przemyśleć i skonsultować z lekarzem, należą:

  • morwa biała
  • liście stewii
  • nasiona kozieradki
  • liście borówki czernicy.

Należy wspomnieć, iż najlepsza dieta to dieta dostosowana do indywidualnych potrzeb i reakcji organizmu, dlatego praktycznie każdy produkt warto najpierw „przetestować”, obserwując jego realny wpływ na glikemię poposiłkową. Co więcej, dieta proponowana osobom chorym na cukrzycę często nie odbiega znacznie od zasad zgodnych z piramidą żywienia, dlatego warto pielęgnować posiadane już zdrowe nawyki i nabywać nowe – w walce o lepsze życie.

Jeśli masz zaburzenia glikemii skonsultuj się z nami? Pomożemy Ci wprowadzić zdrową właściwą dietę do twojego jadłospisu.

Skorzystaj z naszych konsultacji on-line link do zakupu znajdziesz TU

Edukacja Żywieniowa
0 replies

Dodaj komentarz

Podziel się swoim komentarzem
Możesz tu podzielić się swoja opinia o Edukacji Żywieniowej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *